Deel dit artikel
-

ING ziet winst internetbanken sterk krimpen

Bankverzekeraar ING Group won internationaal bijna 1 miljoen klanten voor zijn internetbank ING Direct, maar de winst daalde met 24 procent tot 530 miljoen.

Dat blijkt uit de cijfers over het vierde kwartaal van 2007 die ING Group vanochtend presenteerde.

ING Direct is het merk waarmee ING internationaal internetbanken exploiteert. Die zijn in opzet en werking te vergelijken met de webactiviteiten op Postbank.nl. Postbank is de dochter waar ING zijn inspiratie opdeed voor internetbankieren om dat concept vervolgens naar 9 landen uit te rollen.

Vanaf 2009 verdwijnt het merk Postbank. De blauwe leeuw van de Postbank wordt vervangen door de oranje leeuw van ING.

ING Direct boekte over heel 2007 een winst voor belasting van 530 miljoen euro. Dat is 24 procent minder dan de 694 miljoen euro van het jaar daarvoor. ING wijt dat aan de kosten voor herpositionering van ING Direct in Engeland en een voorziening van 29 miljoen euro in Canada.

De nettowinst van ING Direct in het vierde kwartaal kwam uit op 62 miljoen euro, 27 procent lager dan in 2006.

ING Direct beheert 310 miljard euro aan hypotheken, spaargelden en andere bankproducten. Vorig kwartaal won het bedrijf 905.000 nieuwe klanten.

Internetbankieren wordt steeds belangrijker voor de financiën van ING Group. De bankverzekeraar realiseert 6 procent van de concernwinst met internetbankieren. En 10,7 procent van de brutowinst bij het bankbedrijf wordt via de internetsites gerealiseerd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hajo Dekhuijzen

Het is tekenend voor de 'off-line' mentaliteit van ING dat men Internet bankieren niet ziet als integraal onderdeel van het klantaanbod zoals dochter Postbank dat toch zo uitstekend doet, maar als aparte activiteit. Voor mij een extra motivatie om zelf weg te gaan bij Postbank zodra dat merk verdwijnt; met 'ING' heb ik niets en met deze instelling van ING zou ik daar al helemaal geen klant willen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond