Deel dit artikel
-

Interview: ‘JHED Media moet het online A-merk worden’

In het begin wurmde hij zich als fanatieke blogger naar binnen bij alle internationale F1 Grand Prix’s. Acht jaar later staat Jeroen Huis in ‘t Veld (32) aan het roer bij een van Nederlands grootste nieuwssites op het gebied van sport.  

Een van de grootste onbekende online uitgevers op het gebied van sportnieuws is JHED Media. Vanuit een bedrijventerrein in Groningen bouwt oprichter en directeur Huis in ‘t Veld aan een imperium dat zich qua bereik en gebruik makkelijk kan meten met NU Sport en Telesport: “We hebben tegen de 2,5 miljoen unieke bezoekers in Nederland.” Wanneer ook het buitenlandse verkeer wordt meegeteld, want GP-update verschijnt in vijf talen, dan is dat makkelijk het dubbele.

Toch had Huis in ‘t Veld eind jaren negentig geenszins het idee dat hij een nieuwsuitgeverij zou gaan beginnen. Als zestienjarige liep hij stage bij een internetbedrijf, waar hij de helpdesk bemande voor ICT en netwerkbeheer. Een collega liet hem toentertijd zien hoe je hyperlinks op een webpagina maakte. “Toen heb ik een Formule 1-kalender gemaakt, met links naar de site van de Grand Prix. Later ging ik ook zelf nieuwtjes schrijven.”

In 1998 registreerde hij het domein F1racing.net. “Dat kostte zeventig dollar, wat destijds een rib uit mijn lijf was. Ik zat nog op school en was vakkenvuller. De eerste maanden heb ik het niet tegen mijn ouders durven vertellen.” Maar het Nedstat-tellertje begon steeds harder te stijgen. Van tientallen en honderden naar honderdduizenden bezoeken. “Ik schreef al het nieuws zelf, in het Engels. Ook als ik met vrienden op vakantie was. Ik bezocht dan internetcafé’s om het nieuws op de site bij te houden.”

Paddock
De uitgeefliefde voor de sportwereld was geen tweerichtingsverkeer. F1-organisator FIA wilde aan bloggers geen accreditaties geven, ook niet als ze – zoals Huis in ’t Veld – de hele wereld afreisden om ter plekke verslag te kunnen doen. “Ik werd gesponsord door een bedrijf dat F1-reizen verkocht. Op mijn sites promootte ik hun reizen, hielp met hun site en bracht de rest van de tijd zoveel mogelijk door met het jagen op nieuws.”

Via zijn relaties moest Huis in ‘t Veld binnen zien te komen. “De Nederlandse coureur Christian Albers haalde me regelmatig met zijn scooter bij de poorten op. Gaf me dan een monteurspasje en loodste me op die manier naar de paddock, de ruimte achter de pitboxen voor de F1-teams. Dan ging ik snel zo veel mogelijk mensen spreken voor het nieuws. Andere keren kwam ik via sponsors als Shell of Bridgestone binnen. Zij dachten wel commercieel.”

Iedere maand vielen er cheques van Amerikaanse bedrijven als DoubleClick in de brievenbus van zijn ouderlijk huis in Deventer. “Dan stapte ik op de fiets en reed naar de bank”, om het geld direct te kunnen investeren in zijn site. Tot drie jaar geleden ging de website nog zo’n drie keer per jaar plat. “Ons nieuws genereerde zo veel verkeer.” In het jaar 2000 adverteerde Huis in ’t Veld voor het eerst op tv. “In de nacht tijdens een Grand Prix, omdat dat goedkoper was. De site ging tijdens ieder reclameblok plat. Ik leerde door te doen. Zo heb ik ook een Chinese F1-site proberen op te zetten, maar dat ging niet. Je moet echt dicht op die lokale markt zitten om dat te realiseren.”

Onbekend
De eerste grote stap richting schaalvergroting kwam toen het in 2004 begon te rommelen in de Formule 1-wereld. Een aantal teams overwoog om een eigen competitie op te zetten, buiten de FIA om. “Mijn bedrijf was gebouwd rondom één sport, de Formule 1.” Na een concurrentieanalyse had Huis in ‘t Veld door dat er ruimte was in de online voetbalmarkt. In 2005 lanceerde hij dan ook FCupdate.nl met twee man redactie. Hetzelfde riedeltje uit de F1-wereld herhaalde zich weer.

De voetbalclubs waren echter niet bekend met onafhankelijke internetjournalisten en gaven hen niet de mediarechten die verslaggevers van kranten, tv en tijdschriften wel hadden. “We werden daarom sponsor van verscheidene clubs en stuurden onze journalisten op pad.” De aanhouder wint. Tegenwoordig staan de Groningse verslaggevers in Nederland en buitenland vrijwel overal schouder aan schouder met de collega’s van de traditionele media.

“Met FCupdate TV hadden we onlangs nog een uitgebreid interview met Marco van Basten. Snel en uniek zijn, daarmee maak je het verschil.” De nieuwssites van JHED Media zijn allemaal volgens hetzelfde model ingekleed: bovenaan alleen nieuws en een agenda met aanstaande gebeurtenissen. De sportliefhebber is in één oogopslag bij.

Bescheiden
Naast F1 en voetbal voegde de ondernemer de afgelopen zes jaar ook nichesites toe over schaatsten, tennis, wielrennen en – recent – een allesoverkoepelend portaal. In de aanloop naar het EK Voetbal en de Olympische Spelen moet Sportupdate.nl de vaste landingsplaats voor alle sportliefhebbers worden. Apps staan in de planning. “Ik heb lang volgehouden dat alleen een website voldoende was, maar binnenkort komt er toch per titel een app uit. Ik merk het ook aan mezelf: je wilt niet mobiel surfen, maar met één klik een app aanzetten.” Het materiaal van de eigen filmploeg moet ook op steeds meer plekken te zien zijn. “Televisie is fantastisch, maar ambities voor een eigen productiebedrijf heb ik niet”, aldus de oprichter.

Huis in ’t Veld realiseerde zich begin dit jaar dat zijn bedrijf het grootste sportnetwerk van Nederland is. “Daar mogen we best wat minder bescheiden over zijn.” De exploitatie van de JHED Mediasites is sinds kort in handen van de Mannenmedia, gespecialiseerd in mannen- en sportsites. De exploitant is wat minder bescheiden; het laat enkel premiumcampagnes op de nieuwssites toe.

Vijf jaar geleden had Huis in ‘t Veld nog maar twee websites. Nu verslaan zijn twintig collega’s alle sporten. “Waar ik over vijf jaar sta, weet ik niet. Ik ben nooit zo druk met mijn ambities bezig, maar ben wel competitief. Ik pak de gelegenheden die zich aandienen. We moeten het online A-merk worden dat we eigenlijk al zijn.”

*) Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine #113

(Foto: Ernst Seaber)

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Serge de Klerk

Goed bezig Jeroen! Ook fijn kunnen samenwerken de afgelopen jaren. Denk trouwens dat de doelgroep van SNS Bank, waar ik inmiddels werk, ook veel op jouw sites te vinden is. Binnenkort even contacten.

Groet en succes!

Rob Bogaers

Goed verhaal. Complimenten!

Elise Recaro

Goed verhaal, waaruit blijkt dat content erg belangrijk is. @Jeroen ga zo door.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond