Deel dit artikel
-

Jaap.nl binnenkort in het nieuw

Huizensite Jaap.nl gaat binnenkort in het nieuw. De mogelijkheid om als particulier een huis te verkopen, komt prominenter naar voren. De vernieuwing maakt deel uit van een bredere operatie bij TMG Classifieds.

Twee jaar geleden kreeg Tjeerd Korenstra de leiding over de classifiedssites van De Telegraaf. Vanzelfsprekend valt daar zijn eigen Relatieplanet.nl onder, maar eind 2010 ook Jaap.nl, Huizenzoeker.nl en Speurders.nl.

Tijdens Emerce Performance, gisteren in Amsterdam, deelde Korenstra zijn inzichten. Op een congres over optimalisatie, tweaken en andere finesses bleek zijn presentatie overrompelend eenvoudig.

“We zijn doorgeschoten met optimalisatie”, is een van zijn belangrijkste constateringen. Van iedere button, banner, link en welk ander schermelement dan ook kan met A/B-testen exact naar de beste vorm worden gezocht. Maar wie daar te ver in doorslaat, controleert het kapot. Bij Relatieplanet.nl leidde dat er soms toe dat verbeteringen aan de site uiteindelijk tot minder verkeer leidden, ondanks het feit dat de site juist was geoptimaliseerd.

Bij TMG sleutelde hij Speurders.nl met als resultaat dat het aantal biedingen met 44 procent steeg en het aantal listings met 27 procent. “Maar wat bleek? Gebruikers mailen drie tot vier keer liever met een aanbieder dan dat ze bieden.” Een te enge blik op het koopproces had de focus te veel, maar verkeerd, gelegd op het biedingselement van Speurders.

Andere schijnbaar triviale zaken worden ook nog vaak over het hoofd gezien. “Kijk je wel eens naar het assortiment? Heb je wel zoveel producten als waar voor wordt geadverteerd?” Hij haalt het voorbeeld van vakantiebedrijf KRAS aan, dat honderden euro aan internetreclame betaalt om één huis op Malta verhuurd te krijgen. De verhuurprijs is driehonderd euro.

“Houd je de merkbekendheid en merkvoorkeur in de gaten? Loop je dagelijks bij de helpdesk langs om te horen met welke klachten de consument speelt?” Bedrijven die te gefocust met dashboards en Excel sheets bezig zijn, stoten volgens Korenstra uiteindelijk tot een glazen plafond.

Om dat bij zijn eigen bedrijf te voorkomen, heeft hij zijn team aanmerkelijk vergroot en een strategie voor de langere termijn uitgestippeld voor de verschillende classifiedssites.

Foto: Daniel Oines (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

Martijn

Zou eens tijd worden, huidige site is echt een gedrocht geworden welke alleen maar gericht is op advertenties. Gebruiker staat verre van centraal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond