Deel dit artikel
-

Kijker loopt niet warm voor VOD-app

Video On Demand via apps op televisieschermen slaat nog niet echt aan. Nieuws, het weer, muziek en sociale media apps worden vaker gedownload. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.

Barbara Schouten (GfK) presenteerde de gebruikscijfers gisteren op het Cross Media Café Connected TV en Consumentenzaken in Hilversum. Volgens haar zijn er al 28 miljoen apparaten in Nederland – van spelcomputers tot tablets – waarmee al dan niet via internet televisie kan worden ontvangen.

Er zijn ten minste al een miljoen televisietoestellen met internet in omloop. Toch wil dat niet zeggen dat van de internetmogelijkheden van de televisie al volop gebruik wordt gemaakt. “Connected tv is geen primaire beslissing om een nieuwe televisie aan te schaffen”, aldus Schouten. “Een scherp beeld, de schermgrootte, de prijs en het gebruiksgemak wegen eerder mee in het besluit om het oude toestel om te ruilen.”

Volgens Schouten gaan veel gebruikers nog onwennig om met de mogelijkheden en moet nog veel worden uitgelegd. Gebruikers die de mogelijkheden wel verkennen, blijven vaak maar achttien minuten op de internetportal van de televisiefabrikant. De meeste gebruikers bevinden zich in de categorie 25 tot 35 jaar, “maar we verwachten wel dat connected tv mainstream gaat en oudere groepen gebruikers aanspreekt.”

VOD-diensten worden nog niet massaal afgenomen via de internetportals. Schouten: “Er is wel belangstelling voor speelfilms op verzoek, maar die neemt men liever bij het kabelbedrijf of aanbieder zelf af.”

Wel constateert Schouten dat het gebruik van het tweede (tablet) en derde scherm (smartphone) verder toeneemt.

Roeland Stekelenburg (NLbuzz) bespeurt nog maar weinig eenheid bij connected tv. “Je ziet fabrikanten weer dezelfde fout maken door hun eigen walled gardens te creëren. Er mag hier en daar sprake zijn van samenwerking, open standaarden ontbreken.”

Richard Kastelein, CEO van Agora Media Innovation, ziet grote verschuivingen voor de televisiemarkt. “De dertig seconde reclame is dood, dat blijkt alleen al uit het feit dat er tijdens reclames enorm veel wordt getwitterd. Reclamemakers moeten hun aandacht verleggen naar het tweede scherm. Dat wordt misschien nog wel belangrijker dan het primaire scherm.”

Kastelein heeft echter grote moeite om producenten en omroepen daarvan te overtuigen. “De televisiemarkt bestaat nog altijd uit silo’s, ieder zijn eigen gebied.”

Toch ziet hij enorme mogelijkheden voor ontwikkelaars. “Je ziet steeds meer ontwikkelaars naar de televisiewereld gaan. Durfkapitalisten stoppen er veel geld in. Startups in tv-technologie kunnen rekenen op vele miljoenen.”

Op die manier wordt het erg moeilijk ontwikkelaars en klanten binnen te harken, aldus Stekelenburg. “Om heel eerlijk te zijn, ben ik van de huidige oplossingen niet onder de indruk. Ook Google TV kan mij niet echt bekoren.”

Stekelenburg denkt overigens dat de grote filmstudio’s strengere eisen gaan stellen aan connected tv om misbruik van hun content tegen te gaan. “Ik verwacht dat we weer een of andere vorm van Digital Rights Management gaan zien.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond