Deel dit artikel
-

Kroes diskwalificeert ‘cookiemonster’ Your Online Choices

De Europese online mediasector kan op eigen kracht niet de privacy van Europese consumenten beschermen. Het zelfreguleringsinitiatief Your Online Choices is niet voldoende om verzamelwoede via cookies in te dammen, zegt eurocommissaris Neelie Kroes.

Maandenlang hebben Europese bedrijven uit online media, advertising en technologie geprobeerd om een systeem te maken dat de privacy van consumenten beschermt. Het doel was om de burger zelf te laten kiezen of bedrijven persoonsgegevens mogen verzamelen voor reclame- en analysedoleinden.

Het bedrijfsleven kwam met een Europees, gelokaliseerd systeem waar de burger kon aangeven welke organisatie niet meer op zijn pc mocht snuffelen naar privé informatie: Your Online Choices.

Met een bericht op haar weblog zet de commissaris een dikke rode streep door dit project. “De Europese privacybeschermers hebben onlangs bevestigd wat ik al vermoedde. Deze zelfreguleringscode alleen is niet voldoende, alhoewel hij veel bijdraagt in transparantie. De code is gelimiteerd door zijn opzet.“

Kroes roept de markt op om tot een ‘do not track’-standaard (DNT) te komen. Dat moet een technische standaard worden waarmee consumenten kunnen aangeven of ze wel of geen informatie met bedrijven willen delen. Makers van browsers, en andere technische hulpmiddelen, helpen dit te faciliteren. De eerste resultaten van die inspanningen worden binnenkort zichtbaar, als standaardenorganisatie W3C zijn werk op dit terrein komt presenteren.

*) Meer over dit onderwerp op Emerce’ tag cookiewet

Foto: Titiana Vdb (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Miranda Maasman

Your Online Choices is nooit bedoeld als alternatief voor de wet. Het was de bedoeling de informatieplicht die door de wetgever nauwelijks is ingevuld concreter te maken en zo werkelijk bij te dragen aan transparantie voor de gebruiker. Commissaris Kroes erkent dat yoc inderdaad dit resultaat heeft opgeleverd.

Gast

“Het was de bedoeling de informatieplicht die door de wetgever nauwelijks is ingevuld concreter te maken en zo werkelijk bij te dragen aan transparantie voor de gebruiker.”

Echt waar ?

Uit het bovenstaande:
“… waar de burger kon aangeven welke organisatie niet meer op zijn pc mocht snuffelen naar privé informatie.”

Als dat is waar YOC voor bedoelt is dan propageren ze iets dat haaks op de door mw Kroes ingestelde “informed consent” regel in gaat. M.a.w. : inplaats van “transparantie voor de gebruiker” creeeren ze, door het propageren van afspraak die haaks op de regels staat, chaos, wanorde en confusie.

Dit doedeltje is niets meer dan een regurgitatie van het al-oude (nu verboden) opt-out idee. Een beetje lachwekkend (understatement) dat ze het lef hebben om het aan de (consumenten-)buitenwereld te presenteren als een “kijk ons eens goed bezig zijn” set van afspraken.

En dat natuurlijk buiten het feit dat van de consument wordt verwacht dat hij z’n persoons-gegevens achterlaat bij een prive bedrijf zodat hij, oh ironie, niet door verzamelaars van z’n persoons-gegevens lastig gevallen zal worden.

Nee, ik denk dat mw Kroes het goed heeft in haar besluit om deze groep als onvolwaardig/ongeloofwaardig aan te merken.

Yvo

Leuk verhaal. Maar niet meer dan dat. De interface van youronlinechoices.com is een ramp. Onduidelijk, immer technische problemen en opt in staat automatisch aan terwijl dat automatisch opt out zou moeten zijn. Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling: maak het zo moeilijk en ingewikkeld mogelijk voor de klant/target. Dit is nou precies waarom veel mensen ads en marketing afwijzen.
De veronderstelling dat zonder advertenties een omgeving voor de happy few onstaat zonder innovaties is dan ook niet meer dan een veronderstelling. Geen causaal verband of bewijs voor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond