Deel dit artikel
-

Layar boort nieuwe markt aan

Het Nederlandse bedrijf Layar, bekend van augmented reality, lijkt een geheel nieuwe markt aan te boren: die van interactieve print. Een webgebaseerde applicatie moet de uitgeverswereld nieuw leven inblazen met digitale interactie in traditionele print.

Dinsdag werd de Layar Creator gelanceerd: een self-service webapplicatie om gedrukte pagina’s te activeren met digitale content. De voorheen technisch complexe AR-technologie was reeds beschikbaar, maar is nu voor de gebruiker vereenvoudigd. Met de Layar Creator kunnen uitgevers pagina’s die eerst statisch waren tot leven brengen met video’s, links en Koop-knoppen, maar dan door het oog van de camera van de smartphone.

In enkele seconden kan iedereen afbeeldingen of pdf’s uploaden en een onbeperkt aantal digitale knoppen naar deze pagina’s slepen en ze publiceren op het Layar-platform. Als lezers de interactief gemaakte pagina’s bekijken met de Layar-app, dan verschijnen deze knoppen in de smartphone bovenop de pagina.

Er hoeft geen software te worden geïnstalleerd en er zijn geen beperkende watermerken of QR-codes nodig.

Verschillende tijdschriften hebben de techniek al toegepast, waaronder VTwonen van Sanoma Media, NRC.next, de LINDA. en Eppo.

Voor het eerst lijkt Layer ook zelf rechtstreeks te willen verdienen aan een eigen toepassing van zijn technologie. Er zijn prepaid pakketprijzen en gratis opties die worden ondersteund door advertenties.

De betaalversie vraagt vijftien euro per pagina. Er verschijnt dan geen reclame bij de verrijkte pagina’s en uitgevers hebben toegang tot geavanceerde statistieken.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

4 Reacties

Bart Zoetmulder

Sinds deze week ook in het Veronica Magazine. Erg mooie toepassing, verrijking van print en een mooie brug tussen de verschillende mediatypen.

Marloes

Veronica Magazine voegt Layar toe aan EK special.Voorbeeld staat op http://www.youtube.com/watch?v=QL70l2KrlQ8

Geerten van Hooff

Een mooie ontwikkeling. Met name de laagdrempeligheid is bijzonder zodat ze meteen schaalgrootte kunnen bereiken. De augmented reality browser is leuk, maar ik ken weinig mensen die hem echt gebruiken om zicht te informeren oriënteren. Het was mooi “omdat het technisch kon”, maar met dit model hebben ze een reëel business model in handen. Mooie stap.

Serge

Mooie ontwikkeling! Zeker nu meerdere uitgevers het gebruiken.
Creatief gezien kan het wel wat spannender, zoals deze ad ruim 2 jaar geleden: http://www.youtube.com/watch?v=9ohhf0p8CFM&feature=results_video&playnext=1&list=PL4648DC02499BF6DA
Good luck!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond