Deel dit artikel
-

Loterijen beboet om ongevraagde mails

BankGiro Loterij, Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en de overkoepelende Holding Nationale Goede Doelen Loterijen hebben van de OPTA een boete van 200.000 euro gekregen voor het versturen van e-mailspam. 

De Goede Doelen Loterijen hebben in de periode van 1 oktober 2009 tot en met 30 juni 2010 ruim 78 miljoen commerciële e-mails verstuurd waarvoor geen toestemming was gegeven, of waarvoor op onzorgvuldige wijze toestemming was gevraagd (pdf).

Het was voor consumenten bovendien niet of onvoldoende duidelijk dat zij na deelname aan een online spelletje vervolgens commerciële e-mails van de Goede Doelen Loterijen zouden ontvangen. Deelnemers van de Goede Doelen Loterijen ontvingen commerciële e-mails terwijl ze niet aangegeven hadden op de hoogte te willen worden gehouden. Door het gebruik van verschillende nieuwsbrieven en verzenders, moesten ontvangers hun verzoek herhaaldelijk indienen om ervoor te zorgen dat zij definitief geen e-mails meer van de Goede Doelen Loterijen ontvingen.

OPTA heeft klachten ontvangen over de e-mails van de Goede Doelen Loterijen via ConsuWijzer en www.spamklacht.nl. Ook de telefonische verkoopmethoden van de Goede Doelen Loterijen hebben tot irritatie geleid onder consumenten: OPTA heeft de Goede Doelen Loterijen tot nu toe twee keer beboet voor het overtreden van de telemarketingregels.

De Goede Doelen Loterijen hebben OPTA inmiddels een compliance-programma overhandigd met uitleg over hun bedrijfsprocessen en –cultuur. OPTA blijft de verkoopmethoden van de Goede Doelen Loterijen nauwlettend volgen. Dit toezicht zal vanaf 1 april 2013 door de Autoriteit Consument & Markt worden vervolgd. In deze nieuwe toezichthouder bundelt OPTA haar krachten met de Consumentenautoriteit en Nederlandse Mededingingsautoriteit.

De Goede Doelen Loterijen kunnen nog bezwaar en beroep aantekenen tegen de boete.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Theo Doorn

Zojuist het boetebesluit even gelezen, maar deze aanname (“Deelnemers van de Goede Doelen Loterijen ontvingen commerciële e-mails terwijl ze niet aangegeven hadden op de hoogte te willen worden gehouden”) is op zijn minst discutabel te noemen. Als ik de aanmeldprocedures zo lees (op OPTA.NL) is het volgens mij 100% duidelijk dat je meerdere nieuwsbrieven van de loterijen gaat ontvangen.

Verder (“Door het gebruik van verschillende nieuwsbrieven en verzenders, moesten ontvangers hun verzoek herhaaldelijk indienen om ervoor te zorgen dat zij definitief geen e-mails meer van de Goede Doelen Loterijen ontvingen.”), is dat niet bij alle aanmeldingen die volgen uit die spelletjes en enquetes het geval? Zo krijgen Scoot, WDM, Axiom en vele andere clubs die enquetes en spelletjes doen/deden nog wel een boete.

Ik ben erg benieuwd wat een rechter uiteindelijk (dit zal wel niet klakkeloos betaald worden neem ik aan) hierover zegt.

Siebe

En zie hier, de boete voor Digital Magazines (Euro 600.000) door rechter vernietigd: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BZ5151

De OPTA probeert de emailmarketing branche kapot te maken, maar slaagt tot nu toe niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond