Deel dit artikel
-

Marianne Zwagerman gaat fenomeniseren

Marianne Zwagerman, ex-directeur van de Telegraaf Media Groep en medeoprichter van PowNed, is samen met de oud-hoofdredacteur van dagblad Metro een nieuw communicatieconcept begonnen: een mix van creativiteit, publiciteit en interactiviteit.

Het Ministerie van Fenomenisering noemen de initiatiefnemers, naast Zwagerman het reclameteam Jan Bennink en Theo Imhoff en oud-hoofdredacteur van dagblad Metro, Rutger Huizenga, hun nieuwe initiatief.

Fenomeniseren is van iets kleins iets groots maken door maximale nieuwsaandacht te genereren. Dat kun je sturen. Door alle vormen van communicatie in te zetten. Op straat. In de media. Op sociale media.

Zwagerman zegt fenomenisering zelf ook in de praktijk te hebben gebracht met haar boek over vrouwen aan de top. “Het leuke van deze tijd is dat merken en mensen binnen 24 uur een wereldwijd fenomeen kunnen worden. Soms gebeurt dat toevallig. Of is het schijnbaar toevallig? Wij werken aan dat laatste”, stelt Zwagerman.

Het Ministerie van Fenomenisering fuseert journalistiek met reclame en sociale media. Daarbij wordt journalistiek ingezet om nieuws op te speuren en reclametalent om nieuws zo te verpakken dat het beklijft, ook op sociale media. Die drie pijlers zo bij elkaar brengen dat het maximale aandacht genereert voor een klant wordt nog door geen enkel bureau geïntegreerd aangeboden, stellen de initiatiefnemers.

Het Ministerie van Fenomenisering komt voort uit het bureau Bennink Bicker Caarten, dat vier jaar geleden werd opgericht door BNR-oprichter Michiel Bicker Caarten en het reclameteam Jan Bennink en Theo Imhoff. “Dat bureau houdt als zodanig op de bestaan”, zegt Zwagerman tegen Emerce. “We gaan dus verder onder de nieuwe naam.”

Bennink en Imhoff zijn verantwoordelijk voor het creatieve deel, Zwagerman richt zich op strategie en interactie.

Het Ministerie neemt de bestaande klanten T-Mobile, Rabobank, Netwerk Notarissen, AstraZeneca, Meeus en Bols mee. “Eigenlijk waren we dit al een tijdje aan het doen, maar we hebben er nu een label opgeplakt. Fenomeniseren, de term komt van een journalist die mij ermee confronteerde toen ik mijn boek lanceerde. Het beschreef perfect wat we aan het doen waren.”

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Willem van Doorn

Mooi werk! Laat ze beginnen met een website die wel goed werkt…

Mars

@Willem, website werkt goed. Horizontaal scrollen.

Probeer eens een Mac!
😉

Jupiter

Van user experience weinig kaas gegeten daar bij het Ministerie van Fenomenisering blijkbaar. Maar goed, zou je de Nederlandse man weer aan de jenever krijgen door advertorials via social media de wereld in te slingeren?

Anna

Fenomenisering… Daniel Boorstin noemde dit in de jaren 60 het creëren van pseudo-events in zijn boek The Image. Interesting…

Johan Sterk

Ik krijg hier wel een beetje een DDR gevoel bij. Ik hoop dat het met het burgerschap en integriteit van Marianne in orde is. .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond