Deel dit artikel
-

Marks & Spencer overweegt dagbezorging verswaren Nederland

Marks & Spencer ziet kansen om met zijn Nederlandse webwinkel vers voedsel te gaan bezorgen op de dag van bestelling. Dat maakt deel uit van de internationale e-commercestrategie die het vanaf dit jaar uitbreidt.

Nederland, België en Noord-Frankrijk zijn de gebieden waar de Engelsen in de toekomst vers voedsel willen gaan bezorgen. Dat wordt in de strategie voor de komende jaren omschreven als een van de marktkansen. Het bedrijf presenteerde zijn strategie eerder deze week aan de financiële markt (PDF).

Update 4 april: Mark & Spencers laat via een vertegenwoordiger weten: “Dit betreft same day delivery naar de winkels en niet naar de klanten zelf toe.”

Het bedrijf is bezig met een zware organisationele omslag waarbij het verandert van een pure Engelse offline speler naar een relevante internationale online speler. Het onderliggende doel van de investeringen is de omzet in Engeland stabiel te houden en internationaal met zeker een kwart te doen groeien in de komende drie jaar.

In de jaren 2010 tot en met 2013 legde Marks & Spencer hiervoor de logistieke en technische fundamenten. In de komende jaren wil het hier de operationele en financiële vruchten van gaan plukken.

Een belangrijke component in de online strategie is de aanwezigheid in de offline wereld. Zo blijken de flagshipstores van belangrijke merkbouwende waarde. Eén of enkele grote winkels met vooraanstaand assortiment hebben een grote uitstraling in een land qua naamsbekendheid. Dat vertaalt zich weer in meer verkeer op de website.

De winkel in Den Haag wordt omschreven als ‘blauwdruk voor toekomstige Europese winkels’.

Deze strategiepresentatie vond eerder deze week plaats in Parijs. Daar maakte online verantwoordelijke Laura Wade-Gery bekend dat het in Frankrijk 4.300 fysieke afhaalpunten gaat inrichten (Point Relais) bij Kiala-achtige locaties. Dat verkleint het fysieke gat tussen M&S en de consument in de winkelstraat.

Het internationaal uitrollen van het aantal pick-up points wordt gezien als een strategische prioriteit.

Dit jaar streeft de retailer er ook naar om zijn foodbusiness in Europa verder uit te breiden met verse en bevroren voedingswaren.

Volgende week donderdag publiceert M&S de financiële resultaten over 2013.

Foto: Francisco Osorio (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond