Deel dit artikel
-

Meeste cursisten ‘zakken’ op Googleschool (MOOC)

Vierhonderdduizend ‘studenten’ schreven zich bij Google in voor online cursussen. Nog geen vijftien procent haalde daadwerkelijk de eindstreep. Zij gaven gemiddeld meer dan een acht voor de kwaliteit van de cursussen.

MOOC’s zijn een betrekkelijke nieuw verschijnsel waarbij kennisinstellingen, veelal universiteiten, gratis video’s van hun colleges aanbieden. Online evangelisten zingen het haleluja over deze vorm van democratisering van kennis. Maar het concept kent een groot nadeel: de initiële interese bij cursisten ebt snel weg.

Inschrijven voor een gratis cursus is makkelijk. Vervolgens roepen dat je op een universiteit college loopt, klinkt sierlijk. Maar tussen beginnen en afmaken zit, net als in de echte wereld, een groot gat. Google wil dit gat verdichten en zet daartoe een eerste stap. Het deelt de resultaten van zijn MOOC’s (massive open online course) met de andere kennisinstanties. Daarbij klinkt de oproep om hetzelfde te doen.

“We hopen dat andere aggregatoren van MOOC’s ook hun resultaten delen, zodat we patronen kunnen herkennen.”

De Amerikaanse universiteit MIT was een van de eersten die gefilmde colleges gratis op internet zette. Net als Khan Academy dat in 2006 al met een vergelijkbaar concept begon. Ook de prestigieuze instellingen Harvard, Stanford en de universiteit van Berkeley doen het.

In Nederland zijn het de universiteiten van Amsterdam en Delft (volgende week) die MOOC’s verzorgen.

Foto: Tulane PR (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Paul Haarman

Ik denk dat MOOC’s een grote toekomst hebben. Google geeft in ieder geval het goede voorbeeld. Ook al haken ondertussen veel studenten af, dat is geen reden om hier niet mee door te gaan.

Jan

Ook de Open Universiteit heeft sinds kort een MOOC: e-learning.

stefanie

Open universiteit is een blijver…er zullen wel meer verbeterde versies ontstaan.. you have not seen anything yet..

Corina Kroon

15% als voltooiingspercentage is goed en gemiddeld voor MOOCs en zeker geen nadeel.

Verplichting voor het behalen van het einde van de cursus valt weg. Als kennis/onderwijs gratis online beschikbaar is, worden vaardigheden en houding van studenten/”levenslang”-lerenden belangrijk: self assessment, selectiviteit, volharding, doorzettingsvermogen, etc. Wat niet betekent dat je altijd tot het einde moet doorgaan om te leren wat je wilt leren. Vraag is wel of je het academisch niveau haalt als je voortijdig afhaakt als student, maar dat is een didactische uitdaging voor de prof.

Vanuit MOOCum Institute of Technology stimuleren wij de ontwikkeling van e-leren in het algemeen, en MOOCs in het bijzonder. Strategisch & praktisch. Technisch & didactisch.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief: http://www.moocuminstituteoftechnology.com

Jim

Lijkt me erg saai als je geen vragen kunt stellen en je moet wachten tot iedereen gaat zitten etc. Doorspoelen zal lastig zijn om precies het juiste punt op te zoeken waar de les begint na b.v. een pauze. Verder natuurlijk wel goede ontwikkeling dat goede kennis voor iedereen beschikbaar komt.

Brombeertje

Als je de MOOC ziet als een leerfabriek die rendementseisen moet halen dan is 15 % erg laag. Zo heb ik een Introduction to Big Data gevolgd die ik niet heb afgemaakt, maar die ik toch als waardevol heb ervaren. Volgens de schrijver van dit artikel zou mijn belangstelling zijn weggeebt. Dit zegt mijns inziens meer over de beperkte opvatting over formtieoverdracht van de schrijver dan dat hij het verschijnsel accuraat kan duiden.

Arend Zwaneveld

Ik mis http://www.Coursera.org in dit rijtje: top-college’s, korte filmpjes met (top) docent onzichtbaar of slechts klein, goede opbouw van moeilijkheidsgraad en de mogelijkheid om een “Certificate of Achievement” te bemachtigen. Tegen betaling (signature track) kun je ervoor zorgen dat dit certificaat “officieel” wordt (nadeel: je moet voor het uploaden van iedere huiswerkopdracht inloggen met je paspoort en webcam).

Voor EMERCE lezers zijn https://www.coursera.org/course/contentstrategy (ntb) en https://www.coursera.org/course/marketing van Wharton University of Pennsylvania waarschijnlijk het meest interessant (deze start 14 oktober a.s.)

Voorbeelden van andere Coursera cursussen: Machine learning, Recommender systems, Business strategy, Natural language processing, Innovation, Startup engineering (Growth hacking), Psychology, Spanish, Guitar, Song writing…. de lijst is eindeloos!

George Steur

Als de 15% anders geen cursus zouden hebben gedaan is de behaalde 15% pure winst! Er zijn ook hele goede resultaten van online cursussen bekend, kijk maar eens op de volgende link https://www.smartsparrow.com/research/
Deze ontwikkelaars van “Adaptive eLearning” hebben tools ontwikkeld om eenvoudig en snel on line cursussen te ontwikkelen. Ook hebben zij tools ontwikkeld om praktijk lessen online te volgen. De vraag is m.i. niet of on line cursussen gaan werken, maar hoe je tot hoge kwaliteitsstandaards komt en het juiste platform kan daar bij helpen. Wanneer de technologie vervolgens in staat is om de lesstof als maatwerk aan te beiden wordt het echt interessant. We leren ten slotte allemaal anders. Daarnaast is het de vraag of vrij toegankelijke cursussen genoeg prikkel geven om tot het einde door te gaan……

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond