Deel dit artikel
-

Dikke onvoldoende voor online opleidingen (MOOC’s)

Vier procent van de cursisten die aan een grootschalig opgezette online cursus (MOOC) deelneemt, haalt de eindstreep. De rest haakt voortijdig af, vaak omdat de opleiding zwaarder en intensiever is dan verwacht.

Afhankelijk van de cursus rondde tussen de twee en veertien procent van de leerlingen een opleiding af die de Amerikaanse universiteit van Pennsylvania via Coursera aanbiedt. Dat is een site waar meerdere instituten complete online cursussen aanbieden. De universiteit onderzocht hoe een miljoen leerlingen het ervan af brachten.

Online opleidingen zijn per definitie anders dan colleges in een zaal. Het onderzoek van de universiteit is daarom bedoeld om de ‘afwijkingen’ van MOOC’s (massive open online course) in kaart te brengen. Wie begint en verlaat voortijdig een cursus? Wat zijn de knelpunten? Hoe ziet een typisch cursusverloop eruit? Dat soort vragen is onderzocht.

De eerste resultaten van dit onderzoek laten veel initieel enthousiasme bij starters zijn, maar weinig volhardende leerlingen. Veruit de meesten halen de eindstreep niet.

Ook opvallend: de opleiding met de minste inschrijvingen kent het hoogste aantal volhouders, een groep die ook nog eens gemiddeld de hoogste cijfers haalt.

Er zijn nog veel meer andere universiteiten dan alleen die van Pennsylvania die hun cursusmateriaal en colleges online beschikbaar stellen. Nederland kent ook een aantal universiteiten die dat doet. Internationaal vergelijkend onderzoek naar de resultaten van al deze losse instanties bestaat niet. Daarom deed Google in september jongstleden een algemene oproep om ervaringen te delen. Het technologiebedrijf zette de eerste stap en liet zien dat van de vierhonderdduizend mensen die een Googlecursus namen er nog geen vijftien de eindstreep haalden.

Foto: cliff1066 (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Eimert

Is het dan de opleiding die een onvoldoende verdient omdat er zo weinig mensen de cursus afmaken? Drempel om voor een MOOC in te schrijven is extreem laag, dus alleen dat al zorgt er voor dat uitvalpercentage hoog zal zijn. Mijn persoonlijke ervaring is vaak dat hoeveelheid tijd die deelname kost me tegenvalt (zwaarder dan verwacht) en dat ik daar naast mijn gewone baan geen tijd meer voor heb. Persoonlijk loop ik nu 2 op 6 (2 MOOC’s afgerond, 6 ingeschreven).
Denk zelfs dat dat er voor zorgt dat juist de goede MOOC’s een relatief hoger uitvalpercentage zullen hebben dan de makkelijke (en daardoor iets minder inhoudelijke) MOOC’s.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond