Deel dit artikel
-

Michiel Mol (oprichter LBi): blij met deal Publicis

Internetbedrijf LBi (Lost Boys International) wordt samengevoegd met Publicis-dochter Digitas en heet voortaan DigitasLBi. Oprichter en voormalig CEO Michiel Mol zegt blij te zijn met die samenvoeging. “In deze tijd kun je niet zonder schaalgrootte.”

Sinds het Franse Publicis Lost Boys International (LBi) overnam, heeft oprichter Michiel Mol geen aandelen meer in de onderneming. “Dat wilde ik ook, langzaam afscheid nemen was een andere optie geweest, maar dit is beter”, zegt hij tegen Emerce. “Ik heb de twintig jaar bijna volgemaakt. In april geef ik nog een groot feest voor iedereen die ooit voor LBi heeft gewerkt en er nog werkt, dan zet ik er een punt achter.”

Hij had nooit kunnen dromen dat Lost Boys een bedrijf zou worden met vestigingen in twintig landen en ruim tweeduizend werknemers: “Natuurlijk hadden we internationale ambities, ook al in het prille begin, maar deze omvang was nauwelijks voor te stellen. De deal met Publicis is onvermijdelijk. LBi draaide goed en had genoeg geld in kas om ook slechtere tijden te overleven, maar de ontwikkelingen in de markt dwingen tot consolidatie.”

Het was ook niet goed geweest om LBi los onder Publicis te hangen, de versterking van Digitas maakt het tot een winnende formule, zegt Mol. “Grote adverteerders nemen tegenwoordig niet meer een reclamebureau, maar een digitaal bureau. Zo’n bureau wordt dan hoofdaannemer voor andersoortige opdrachten als het maken van een reclamefilm. De rollen zijn dus omgedraaid. Zonder schaalgrootte krijg je die grote klanten niet.”

Mol richtte zijn bedrijf twintig jaar terug op in een studentenkamer. Voor de eerste klant, de EU, moest zijn team interactieve zuilen ontwikkelen om ambtenaren duidelijk te maken dat zij beter e-mail dan fax konden gebruiken. “Sindsdien hebben we weinig overheidsopdrachten meer gedaan, het lobbyen in die wereld heb ik altijd lastig gevonden. We kregen al gauw grote consumentenmerken als Bose over de vloer. Die hebben het bedrijf groot gemaakt.”

Lost Boys was in die tijd ook nog overwegend een softwarebedrijf, langzamerhand zijn daar grafische ontwerpers en strategen aan toegevoegd. Tegenwoordig zou het erg moeilijk zijn om nog een dergelijk bedrijf van de grond te tillen, denkt Mol: “Ik realiseer me het gevaar van logge bedrijven die niet snel kunnen inspelen op de markt, maar er zullen altijd nieuwe start-ups zijn die heel snel nieuwe ontwikkelingen omarmen. Kijk eens wat apparaten als iPad losmaken.”

Mol zegt het (internet)pionieren niet te missen. “Wat ik nu doe met Space Expedition, commerciële vluchten waarbij iedereen voor slechts zeventigduizend euro de ruimte in kan, is ook een soort pionieren, maar op een ander niveau. We hebben maar één concurrent, met Lost Boys hadden we duizend rivalen.”

Als oprichter van het later aan Sony verkochte Guerilla Games en Media Republic volgt Mol de internetwereld echter nog steeds. Zijn meest recente investering is het Amsterdamse Vanguard Games, dat zich specifiek richt op online en mobiel gamen. “Een heel andere tak van sport dan Guerilla Games, dat met honderd man pakweg drie jaar doet over de ontwikkeling van een consolegame. Vanguard ontwikkelt games in minder dan een half jaar, met een man of tien. Een goed voorbeeld van een onderneming die aansluit bij nieuwe marktontwikkelingen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond