Deel dit artikel
-

Mobiel bijna kwart van de advertentieomzet Facebook

Mobiel vormt nu al bijna een kwart van de advertentieomzet van Facebook. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde kwartaalcijfers van de profielensite. De totale omzet bleek beter dan verwacht: 1,59 miljard dollar. Wall Street had rekening gehouden met 1,52 miljard. De winst ging fors omlaag, naar 64 miljoen.

Mobiel was tot dusverre een zwak onderdeel van Facebook, maar met 23 procent van de advertentieomzet lijkt het de goede kant op te gaan. De mobiele advertentie-omzet was veertien procent beter dan in het derde kwartaal. “Facebook is in 2012 een mobiel bedrijf geworden”, verklaarde CEO Mark Zuckerberg zojuist.

Dat blijkt ook uit het gebruik van de site. Facebook heeft nu 1,6 miljard actieve gebruikers per maand, oftewel 28 procent meer dan een jaar geleden. Van die 1,6 miljard benaderen 680 miljoen mensen de site via tablet of smartphone, al dan niet met de diverse apps van Facebook zelf. In het derde kwartaal was er ook al sprake van toenemende advertentie-inkomsten uit mobiel, en al helemaal ten opzichte van 2011.

Nettowinst (op basis van GAAP) bedroeg 64 miljoen dollar, tegen 302 miljoen een jaar eerder. Exclusief eenmalige posten was er wel sprake van de winst, met ruim achttien procent tot 426 miljoen dollar.

Over heel 2012 komen de inkomsten uit op 5,09 miljard dollar, tegen 3,71 miljard dollar een jaar eerder. Onder de streep blijft slechts 53 miljoen dollar over. Facebook deed het een jaar terug met één miljard dollar beter. De uitgaven en investeringen zijn in het vierde kwartaal echter fors omhoog gegaan, met 82 procent, naar 1,06 miljard dollar. Eenmalige posten hebben het resultaat ook sterk beïnvloed.

Ondanks de meevallers reageerden beleggers teleurgesteld. De koers daalde aanvankelijk met zeven procent.

Facebook Q4 2012 Slide Deck by

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond