Deel dit artikel
-

Mondiale oplage iPad-magazines stijgt acht procent

Iedere maand groeit het aantal downloads van tijdschriften en kranten op de iPad met acht procent. Erik Schut kan het weten, want zijn bedrijf WoodWing is technisch hofleverancier bij ‘s werelds grootste titels.

Hoewel het aantal iPads in circulatie nog klein is, zeker ten opzichte van het aantal papieren lezers, ziet Schut de markt voor tabletpublicaties nu al snel groeien.

“Zodra er abonnementmodellen worden ingevoerd, zie je het aantal verkopers en lezers significant omhoog gaan.” Uitgevers als Time Inc. en Conde Nast introduceerden tabletabonnementen en zagen zowel hun papieren lezers ‘overstappen’, maar ook nieuwe klanten toestromen. Door de bank genomen gaat het om tienduizenden extra abonnees bij Amerikaanse uitgevers.

Dat zegt hij in een video-interview met Gijs Vroom van Emerce:

Voorlopig is het de iPad van Apple die deze nieuwe markt voor uitgevers ontgint. Andere systemen, zoals die van Android of RIM, spelen geen rol van betekenis op het wereldtoneel.

Belangrijker nog dan de overstap naar tabpublicaties is de inherente bewustwording van het feit dat uitgevers behoefte hebben aan workflowsystemen, stelt Schut. Zijn bedrijf WoodWing Software is verkoper van dat soort systemen en plukt derhalve ook indirect zoete vruchten van de tablethausse.

*) Eric Schut is een van de vijf genomineerden voor een LOEY Award 2011

Foto: BTO Educational (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Roel Engel

@Erwin, hoe staat dit in verhouding met het groeiende aantal tablets wat verkocht wordt? Dit doorstaat natuurlijk ook een flinke groei.

Erwin Boogert

In Nederland gaat volgens GfK het aantal tablets van 350.000 (eind 2010) naar 750.000 (eind 2011).

IDC verwachtte in maart 2011 internationaal een ruime verdubbeling van het aantal tablets (van 18 mln eind 2010) tot 50 miljoen eind 2011:
http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS22737611

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond