Deel dit artikel
-

MWC 2012: ‘Nederlandse telecommarkt is waterhoofd’

De Nederlandse telecomindustrie is een soort waterhoofd aan het worden. Dat vertelde Mark Moons, country manager van HTC Nederland, vanochtend op het Mobile World Congress in Barcelona. “Aan de bovenkant van de markt worden minder merken aangeboden. De grote merken worden groter.”

In het verleden hadden retailers een beslissende stem in de verkoop van toestellen. “Andere landen leunden meer op operators, dat begint in Nederland ook te komen”, constateert Moons. “Duurdere toestellen van gevestigde merken worden nog ruim gesubsidieerd, maar de spoeling in dun geworden.”

Waar vroeger nieuwe merken evenveel kansen hadden als gevestigde merken, wordt het steeds moeilijker om die tot de bovenkant van de markt door te dringen. “Wij richten ons niet op de onderkant, maar willen de rest van de markt goed bedienen. Deze ontwikkelingen voelen wij wel degelijk. Aan de onderkant is het aanbod groot, aan de bovenkant zie je alleen de grote merken.”

HTC kampt wereldwijd met dalende verkopen. In Barcelona werden daarom drie designtoestellen gelanceerd. De nieuwe One-serie bestaat uit drie modellen die draaien op de nieuwste versie van de Androidsoftware van Google. HTC legt vooral de nadruk op de cameramogelijkheden en een geïntegreerde internetradio. “We kregen het signaal uit de markt dat onze toestellen te weinig onderscheidend waren. Ik denk dat we dit nu in ruime mate bijgesteld hebben.”

Daarmee wordt het huidige twee sporen-beleid niet verlaten, zegt Moons: “We richten ons op Android en Windows Phone. Laatstgenoemde zien we specifiek voor de zakelijke markt, omdat het iets beter in de hand kan worden gehouden.”

Moons zegt dat er voorlopig geen tablets van HTC komen. “Ook op deze markt willen we ons onderscheiden. Dat wordt moeilijk als je met de zoveelste Androidvariant komt aanzetten. We zien ook een snelle prijserosie.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Jos

Iets met verzadiging van de markt?

Jeroen Bos

Innovatie is altijd al de driver geweest, dus is hier ook weer het issue. Je ziet duidelijk dat HTC achter blijft met innovaties die consumenten aanspreken. Apple en Samsung maken nu de dienst uit. Kijk naar de nieuwe S3 die er aan komt en je begrijpt wat ik bedoel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond