Deel dit artikel
-

MWC: Op naar het volgende miljard

Telecombedrijven doen er alles aan om de have nots, zij die nu nog zonder internet zitten, alsnog aan een goedkope internetverbinding te helpen. Wat eerder met spraak gebeurde, lijkt zich te herhalen met mobiel internet. Mobiele telefoons nemen in opkomende markten op grote schaal de functie van vast internet over.

“Het kostte 22 jaar om de eerste 2 miljard mensen op het internet te krijgen, de volgende 2 miljard komen in minder dan vijf jaar online”, voorspelde Mozilla CEO Gary Kovacs. Mozilla brengt met mobieltjesmakers het goedkope Firefox OS op de markt, dat volledig op HTML is gebaseerd. ‘In plaats van There’s an app for that, krijgen we There’s a Web for that.’

Kovacs sprak vanochtend op het Mobile World Congress in Barcelona tijdens een sessie getiteld Connecting the Next Billions to the Net. “Diensten die voorheen beschikbaar waren voor de middenklasse, komen nu in handen van mensen die zich tot voor kort geen smartphones konden veroorloven”, vulde Nokia CEO Stephen Elop aan. “Ook in Afrika willen ze apps en Facebook, dat moeten we ze niet willen onthouden.”

Uit vanochtend gepresenteerde cijfers blijkt dat de groei van mobiel internet op dit moment vooral wordt gerealiseerd in Afrika en delen van Azië. “We willen allemaal internet omdat we sociale dieren zijn”, vertelde Airtels CEO Manoj Kohli.

Nokia ziet opkomende een belangrijke markt. Het bedrijf lanceerde gisteren betaalbare smartphones en feature phones (toestellen zonder toeters en bellen), terwijl telecomaanbieders Afrikanen en Aziaten proberen te lokken met spotgoedkope abonnementen. QTel heeft zijn naam deze week veranderd in Ooredoo (‘Ik wil’ in het Arabisch) om het Midden Oosten en een deel van Azië te ontsluiten met een geheel nieuwe marketingcampagne die vooral op jongeren is gericht.

Opkomende markten vereisten wel een eigen aanpak. Volgens Nokia’s Elop associëren veel mensen in opkomende markten het internet met Facebook of Twitter. “Het internet heeft veel meer te bieden, wij moeten die mensen ook de andere kant van internet laten ontdekken.”

Kosten blijven belangrijk. Elop wees op het gebruik op zijn toestellen van de Nokia Xpress browser, die data op mobiele netwerken tot 90 procent comprimeert. “Ik vind het vervelend om te zeggen, maar wij besparen gebruikers van netwerken tot 1 miljoen dollar per dag.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond