Deel dit artikel
-

Nederlands ‘Spotify’ voor kranten en bladen van start

Voor tien euro per maand onbeperkt artikelen lezen uit tijdschriften, kranten en collecties van cartoonisten en dichters. Dat is wat het hernieuwde eLinea.nl uit Delft vandaag op de Nederlandse markt brengt.

Met ruim zeventig aangesloten titels en nieuwe tientallen in de pijplijn probeert eLinea een echte vernieuwing op de markt voor gedrukte titels tot stand te brengen. Wie achtergronden bij het nieuws wil lezen, of items uit uitgaven die hij anders nooit ziet, kan volgens het Spotify-model een abonnement nemen. Een vast bedrag per maand, onbeperkt veel lezen.

Een mobiele app is er nog niet. “Maar die komt er wel als we merken dat daar behoefte aan is”, zegt directeur van de eReaders Groep Michel Suijkerbuijk. “We beginnen met een webapplicatie. De betalingen lopen via Paypal. Iedereen kan de kopij in de webapplicatie bekijken. Betalende gebruikers zien de volledige producties, passanten zien een zogeheten ‘afgebroken weergave’. Een fragment, dat wordt geïndexeerd door Google om de vindbaarheid te vergroten.

“Je kunt ook losse artikelen kopen.” De vandaag gepresenteerde vernieuwing gaat om de ‘all you can eat’-component. “Een soort Flipboard in de browser”, aldus mede-directeur Wiebe de Jager.

Het aanbod omvat vooral tijdschriften en slechts in mindere mate kranten. Het Nederlands dagblad doet wel mee, evenals de Wegenerkranten. Met andere dagbladuitgevers worden nog gesprekken gevoerd.

De inkomstendeling is in het voordeel van de uitgevers. Zij ontvangen, bij los verkochte items, zeventig procent van de omzet. Het ‘all you can eat’-model kan er in deze situatie voor zorgen dat eLinea aan zijn eigen succes ten onder gaat. eReaders Groep zou, in theorie, meer kunnen moeten afdragen aan leesomzet dan het aan de consument vraagt. In de praktijk zal geen enkele uitgever die destructieve route willen bewandelen voor een promotiemiddel.

Suijkerbuijk streeft ernaar om over drie jaar zo’n 150.000 betalende klanten te hebben.

De digitale krantenbak is door iedere nieuwe inschrijver twee dagen gratis te gebruiken. Daarna moet de portemonnee worden getrokken.

De Nieuwe Reporter geeft hier een vergelijkende bespreking van de vergelijkbare initiatieven Blendle, Yournalist en Myjour. Elk van deze vier initiatieven werkt met financiële steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers. In totaal investeerde zij ruim acht ton in deze projecten.

Deel dit bericht

7 Reacties

Tim de Vrind

Goed iniatief! Jammer dat de app achter blijft (kan je nog zonder in deze tijd?) en met alleen Paypal als betaalmiddel pak je slechts een klein stukje van de online betaalmarkt. Waarom ook niet iDEAL? En ben je met dit abonnement reclamevrij?

Pascal

@Tim: dit is een abonnementenmodel (elke maand afschrijven), en dat heeft ideal niet. paypall wel

Ton

Dat is een koopje, afhankelijk natuurlijk van welke tijdschriften en kranten er allemaal aan gaan meedoen!

Verschil met Blendle is dat je nu onbeperkt artikelen kunt lezen voor een vast bedrag per maand, bij Blendle ga je per artikel betalen. We zullen zien wie deze strijd gaat winnen!

Harry BIjl

NICE!

erik van der veen

Mooi initiatief! Ben nu nog niet zo onder de indruk van het aanbod, maar ik ben ervan overtuigd dat ik in de toekomst een abonnement zal nemen op een dergelijke dienst.

Karel Kolb

Naar mijn weten werkt Myjour zonder subsidie. Overigens test ik vandaag en morgen eLinea, morgen verslag op mijn blog van de eerste bevindingen.

Jan F. de Vries

Geweldig. Ik doe meteen mee. Geef mij maar een abonnement op Ned. Bladen enz..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond