Deel dit artikel
-

Nieuw Nederlands bereiksonderzoek van start

Het nieuwe Nederlandse bereiksonderzoek NOBO is officieel gelanceerd. Dat omvat web- en videoverkeer, waar vanaf volgend jaar ook Facebook, Google, Netflix en YouTube deel van uitmaken.

De presentatie van het nieuwe bereiksonderzoek vond eerder deze week plaats. Interim-directeur voor het NOBO (Nederlands Online Bereiks Onderzoek) Bas de Vos vertelt dat er vanaf 2017 dagelijkse rapportages over bereik beschikbaar zijn (PDF).

De rapportages zijn het resultaat van een samenwerking tussen Kantar Media in Londen, comScore, SKO en VINEX. Ze omvatten onder meer de bereikcijfers van twintig groote uitgevers in het land.

Het doel van het onderzoek is een onafhankelijk referentiekader te bieden, in jargon: currency, voor bereikscijfers van websites en videodiensten. Daardoor spreken adverteerders, mediabureaus en andere belanghebbenden ‘dezelfde taal’.

Kantar Media zegt dat het met deze implementatie ook de basis heeft gelegd voor de rapportages van SKO, beschikbaar tegen het einde van het jaar. SKO gaat enkel over de kijkcijfers op tv en web van commerciële en publieke tv-zenders. Daarom worden in de loop van 2017 ook data van partijen als Facebook, Google, Netflix en YouTube aan de poule toegevoegd.

Foto: TEDxRSM (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond