Deel dit artikel
-

Oud(st)e media blijven dominant voor klantcontact

Klanten van bedrijven willen gewoon, ouderwets per e-mail of papieren post worden benaderd. Social media en mobiel tellen amper mee. Dat blijkt uit een onderzoek van directmarketingorganisatie DDMA.

De DDMA voerde zijn zogeheten Trendonderzoek Dialoogmedia voor derde keer uit en komt tot deze resultaten.

Een kwart van de consumenten wil per papieren post worden benaderd en 35 procent per e-mail. E-mail en papieren post worden door ‘internetkenners’ door het jaar heen veelvuldig doodverklaard, opgeheven en afgedaan. Maar niet door de consument. Die houdt van vertrouwd.

“Indien de consument nog geen klant is van een organisatie, ontvangt hij de reclameboodschap bij voorkeur via e-mail (21 procent), de folder (15 procent) of post (12 procent).”

De predikers van de evangelies Social Media en Mobiel maken ook dit jaar niet veel indruk op het volk. De DDMA-onderzoekers: “Bij een vraag of probleem (service) neemt de consument bij voorkeur telefonisch contact op met de organisatie. Vergelijkend met 2011 kent de voorkeur voor een contactverzoek via social media dit jaar een lichte toename (1 > 2 procent). Dit jaar is ook de voorkeur voor contact via de website (smartphone/tablet) gestegen (2 > 5 procent).”

Foto: Mike Cattell (cc)

Deel dit bericht

11 Reacties

Ben

Ik snap de figuur dan niet welke bij de tekst staat. Uit de figuur kan je juist opmaken dat klanten die in de orientatie fase zit juist online gebruikt. Daarnaast komen de genoemde percentages over hoe men benaderd wil worden nergens in terug! Vreemd artikel

Paul Haarman

Een probleem met dergelijke onderzoeken is dat je zoiets niet gewoon kan vragen. Indien een consument nog geen klant is van een bedrijf wil hij zogenaamd het liefst een email of mail per post of via een folder. Dat is (met alle respect hoor) toch een domme vraag. Beter is om te onderzoeken wat echt werkt en dan moet je dat aan die bedrijven vragen en niet aan de consument. Trouwens een mail ontvangen van een bedrijf waarvan je nog geen klant bent of die je niet kent, is dat geen spam?

Hans Bakker

Ik heb de zelfde vraag als Ben. Tekst en grafiek spreken elkaar tegen, kan de auteur ons even helpen?

Eric Ravestijn

Jammer (voor Emerce en de DDMA) dat ik me moet aansluiten bij Ben en Han Bakker. De reactie van Ben is inmiddels meer dan 24 uur oud!. Ben benieuwd hoe snel er een antwoord/uitleg komt.

Eric Ravestijn

Han Bakker heet natuurlijk eigenlijk Hans Bakker. Sorry

Jonneke

Beste Ben en Hans,
IBinnen DDMA ben ik verantwoordelijk voor onderzoek. Snap de verwarring, de tekst en grafiek kloppen idd niet bij elkaar! Zie onze website voor de juiste berichtgeving: http://ddma.nl/ddma-nieuws/opmars-contact-via-mobiel-internet-bij-de-consument/
Grt Jonneke

Erwin Boogert

Jonneke, iets meer tekst graag. Wát klopt er niet? In de DDMA-tekst staat toch heel duidelijk: “Editie 2012 laat zien dat de consument bij voorkeur via e-mail (35%) en post (25%) wordt benaderd door organisaties waar hij klant is. “

Jonneke

Hi Erwin, Je artikel doet suggereren dat de grafiek bij de tekst hoort, terwijl de grafiek in jouw artikel op zichzelf staat (de cijfers in de grafiek komen niet in de tekst terug). Dat was/is de verwarring.

Frank van der Linden

Zet er de volgende keer ook even de branches bij welke zijn onderzocht. Zegt ook wat over gebruik van welke media in welk stadium. Even gecheckt in rapport:

Branches:
– Energie
– Media (uitgeverijen)
– Charitatieve instellingen
– Financiële dienstverlening
– Toerisme/recreatie
– Telecom/ICT

Michiel Ebeling

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik lees mijn email meestal op mijn mobiel. Smartphone/mobiel speelt dus zeker een relevante rol. Het zou goed zijn als merken hiermee rekening houden en doorverwijzen naar leesbare mobiele platformen en ook onderzoeken dit onderscheid maken binnen e-mail marketing.

Iris van Tulder

Waar ik heel erg benieuwd naar ben, is of leeftijd hier een rol in speelt. Dat zou ik een waardevol onderdeel van het onderzoek vinden, want dat zou aangeven hoe vergankelijk dit onderzoek is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond