Deel dit artikel
-

Reclamemarkt krakend tot stilstand, 2014 weer wat groei

Het komende jaar zit er geen groei meer in de Europese reclamemarkt, zelfs wat krimp hier en daar. De eerste tekenen van herstel dienen zich aan in 2014. Het online kanaal blijft als enige groeien.

Adverteerders houden in Europa de hand op de knip, weten lagere prijzen te bedingen of hanteren een combinatie van beiden. Het resultaat is echter dat bedrijven in Europa minder aan commercieel getinte communicatie gaan uitgeven bij de massamedia. Nieuwe cijfers van mediaplanner ZenithOptimedia laten een Europese nulontwikkeling zien.

Op wereldschaal lijkt er niets aan de hand: de reclamemarkt groeit volgend jaar drie à vier procent en de vooruitzichten zijn goed. Die groei vindt echter niet plaats waar die zch traditiegetrouw manifesteert. Zestig procent van de groei geschiedt in landen die we tot voor kort als ontwikkelingslanden aanduidden. In die landen wordt nu 37 procent van alle reclamebestedingen gerealiseerd.

ZenithOptimedia: “De ontwikkelingen in Noord- en Centraal-Europa zijn stabiel in 2013 en een groei van twee procent in 2014 en 2015. Daar omheen wordt voor 2013 krimp van vier procent verwacht, stabilisering in 2014 en groei van twee procent in 2015.”

Een interessante verwachting, is dat adverteerders binnen drie jaar meer op internet uitgeven dan bij kranten en tijdschriften gecombineerd. In 2015 gaat een kwart van iedere euro naar het online kanaal. Display en Search vertonen daarbij de grootste groeicijfers.

Foto: Patrick Feller (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond