Deel dit artikel
-

Rol bakstenen reisbureau nog niet uitgespeeld

De traditionele reisbedrijven hebben het erg lastig. Het belang van internetboekingen neemt nog altijd toe. Tussen 2003 en 2012 verdrievoudigde het aandeel van internet in de boekingen: van 25 naar 76 procent. Ruim 15 procent van de geboekte buitenlandse vakanties loopt inmiddels via online travel agencies (OTA’s) en andere internetaanbieders. Dat concludeert ING.

OTA’s zijn veruit het grootst (twaalf procent), op ruime afstand gevolgd door veilingsites (1,7 procent). Hoewel hun belang nog bescheiden is, snoepen ook socialtravelsites en andere nieuwe bemiddelaars zoals Airbnb en Wimdu marktaandeel af van de traditionele partijen.

De rol van het bakstenen reisbureau is ondanks deze ontwikkelingen, zeker in omzet gemeten, echter niet uitgespeeld. Nog altijd vertegenwoordigt de balie van het reisbureau ongeveer een zevende van de omzet van buitenlandse vakanties. ‘Reisbureaus zullen steeds afhankelijker worden van de niet-doorsnee vakanties, waar persoonlijk advies duidelijke meerwaarde heeft. Het aantal reisbureaus in de winkelstraat zal de komende jaren flink dalen’, aldus Sasja van As-Winters, sectormanager Zakelijke dienstverlening van ING.

De totale reisbranche kampt vanwege de recessie met teruglopende aantallen vakantiegangers. Het aantal ondernomen vakanties staat dit jaar voor het eerst in lange tijd echt onder druk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond