Deel dit artikel
-

Start-up Flogs.nl internationaliseert

De online kalenderdienst Flogs.nl gaat vanaf maart 2009 actief de internationale markt bewerken. Het zoekt samenwerkingsverbanden met sportbonden en diensten als Facebook en MySpace om zijn vaste en mobiele digitale agenda als een spin in het web te slijten.

Tijdens het EK Voetbal 2008 ging Flogs.nl officieus van start. Inmiddels heeft de online kalendersite 30 partners, onder wie de KNSB, FC Groningen, PSV en FC Twente. Deze partijen vertellen op Flogs.nl welke wedstrijd wanneer waar wordt gespeeld. "We zijn altijd actueel en up to date", zegt oprichter Toon Timmermans.

In maart verschijnt de nieuwe versie van Flogs. Daarmee hoopt de ondernemer directe connecties te leggen met agenda’s in profielensites als Hyves, maar ook markeert de 2.0-lancering dan het begin van internationalisering. "Onder meer via evenementorganisaties  en sportbonden. Sport is emotie. Daar zijn mensen dicht bij betrokken. En daar ligt mijn achtergrond".

Overigens is het .com-domein niet in handen van Flogs. Over de overname daarvan wordt onderhandeld. 

Timmermans was eerder de initiatiefnemer achter de Nationale Sportagenda, die hij 2006 verkocht. Nu bouwt hij een digitaal netwerk met financiële steun van Michiel Mol (oprichter Lost Boys, Media Republic) en Maarten Elshove (oprichter MaxCredible).

Online, mobiel, Outlook, iCal

Flogs.nl is een site waar bedrijven en particulieren publieke agenda’s bijhouden. Dat kunnen publieke agenda’s zijn, maar ook besloten groepsagenda’s. "De trainer van, zeg, FC Bal op het Dak kan met een klik op de knop wijzigingen van tijd en plaats doorgeven".

Immers, de kern van Flogs is dat het data synchroniseert naar ieder gewenst apparaat, computer, PDA of mobiele telefoon. Het systeem kan overweg met Outlook, iCal maar ook webdiensten als Google Calendar en Windows Live.

Een van de onderscheidende kenmerken van zijn dienst is volgens Timmermans dat het altijd actueel en synchroon is. "Als een wedstrijd later begint of een concert ergens anders wordt gegeven, werken wij of de organisator dat bij".

Geld geen prioriteit

Momenteel kent de site geen enkel commercieel apect. "Onze focus ligt eerst op groei. Er is wel een verdienmodel, maar de uitwerking daarvan heeft nog geen prioriteit. Het komt er op neer dat we landingspagina’s kunnen verkopen die onze gebruikers bereiken als ze op een agenda-item doorklikken. Organisatoren van evenementen kunnen daar aanvullende informatie kwijt, maar ook merchandising. Je kunt ook aan gesponsorde agenda’s denken, bijvoorbeeld de Essent-agenda NK Schaatsen".

Ook ziet hij kansen om de dienst onder white label bij bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen aan te bieden. Reizigers zouden direct na boeking hun vluchtdetails en eventuele toeristische tips in hun online en mobiele agenda kunnen zien verschijnen.

De Flogs-dienst ging eerder dit jaar van start en heeft volgens Timmermans 10.000 geregistreerde gebruikers. Zij hebben gemiddeld 4 kalenders in het Flog-systeem staan, gesynchroniseerd met een externe webdiensten of ander apparaat.

MarkThisDate.com is een vergelijkbaar systeem uit Nederland. Volgens Timmermans is die site anders omdat het de online agenda’s niet benaderd vanuit de eindconsument, maar vanuit de bedrijven die hun kalenders willen delen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond