Deel dit artikel
-

Telecom Time: EU en telecomsector niet op één lijn

Alcatel Lucent-topman Ben Verwaayen had nooit voorzitter moeten worden van een werkgroep van 30 bedrijven die de komende jaren versneld glasvezel in Europese landen zou uitrollen, zo vertelde hij gisteren op het congres Telecom Time. “We praten als telecomsector niet met één mond”.

Ronduit teleurstellend waren afgelopen zomer de gesprekken tussen de telecomindustrie en eurocommissaris Neelie Kroes, vertelde Ben Verwaayen via een videoverbinding vanuit Parijs op het congres Telecom Time. Eurocommisaris Neelie Kroes wil in 2020 alle Europeanen aan breedband internet hebben, maar een consensus daarover werd niet bereikt.

De ambities waren niet mis. In 2020 zou iedere Europeaan over 30 MB breedband moeten beschikken, en vijftig procent zelfs over 100 MB. “Nergens ter werelds had men zich een dergelijk doel gesteld. Er zou glasvezel in iedere uithoek van Europa komen”, aldus Verwaayen.

Kroes verwachtte van de telecomsector een bijdrage van 100 miljard euro op een begroting van 300 miljard. Maar de besprekingen liepen op niets uit, deels ook vanwege de terughoudende opstelling van telecomsector zelf. Die constateerde dat consumenten wel breedbanddiensten willen, maar daarvoor geen marktconforme tarieven willen betalen. “Er zijn ook allerlei nieuwe marktpartijen gekomen zonder telecomachtergrond die eigen belangen hebben en niet genegen zijn samen te werken, laat staan forse bedragen in onze digitale toekomst te investeren.”

Maar de onwil kwam ook van de politiek. “Waar het op neerkwam was dat er geen geld was en de private industrie het bedrag moest fourneren, en dan ook nog onder allerlei stringente voorwaarden. De perceptie is blijkbaar dat de telecomindustrie streng gecontroleerd moet worden omdat we anders de prijzen opdrijven of de boel belazeren. Prijsdifferentiatie op basis van specifiek dataverkeer blijkt niet mogelijk. En daar zullen we het van moeten hebben. We moeten als sector geen pakketten, maar gepersonaliseerde diensten gaan verkopen. Prijsdifferentiatie gaat steeds meer naar de achtergrond verdwijnen”.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond