Deel dit artikel
-

Telegraaf claimt eerste IAB MRAID-compliant nieuwsapp

De Telegraaf heeft zijn iPhone-app IAB MRAID-compliant gemaakt voor het vertonen van rich media (HTML5)-advertenties. Daarmee zou het de eerste zijn, aldus het krantenbedrijf.

MRAID, voluit Mobile Rich Media Ad Interface Definitions, is een nieuwe IAB-standaard die rich media-advertenties in-app mogelijk maakt. Deze standaard werkt met HTML5 en Javascript.

Door slimme communicatie tussen de advertentie en het toestel zelf is het creatieve materiaal schaalbaar en inzetbaar op verschillende toestellen, apps en besturingssystemen. Adverteerders kunnen met andere woorden interactieve en dynamische HTML5-campagnes lanceren die ook echt gebruikmaken van de mogelijkheden van de telefoon, zoals device locatie, click2call, click2calender en device oriëntatie. De advertentie kan ook makkelijk worden aangepast aan functionaliteiten van het toestel zelf, zoals de accelerometer.

Standaardisatie en rijke advertentiemogelijkheden zijn nodig om een volgende stap te maken, aldus het mediabedrijf.

Op de mobiele site van De Telegraaf, telegraaf.mobi, is al langer rich media mogelijk. Een update voor de Android app volgt later. De nieuwe HD iPad app wordt in september gelanceerd en ook hierin kunnen de MRAID banners worden ingezet.

Naast de standaard IAB MRAID-formaten is er ook een formaat specifiek beschikbaar voor De Telegraaf-app: de Homepage Takeover. Een opvallend formaat waar de gebruiker niet omheen kan, zegt De Telegraaf er zelf over. De transparante GIF image wordt geladen over de content van De Telegraaf en de gebruiker moet op de close button klikken om de advertentie te laten verdwijnen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Duckie

Greaaat…
En de heren briljante coders *kuch* van de advertentienetwerken gaan hier zelf de javascript voor schrijven, voor elk advertentienetwerk weer 3mb aan data door je strot omdat ze wat ads willen laten zien?

Ik kan niet wachten

Kees

Dag duckie, dat valt best mee, limiet ligt op 100kb en video’s op 1mb, waarbij deze streaming ingeladen worden en alleen door user geïnitieerd zijn. Voor Wifi/3G kunnen verschillende bestanden ingeladen worden zodat datagebruik minimaal is, en dan hou ik hypewoord html5 er nog even buiten wat inladen van creaties nog eens flink beperkt. Hoop dat dit je gerust stelt 🙂

Hans Voorn

Grappig, wij hebben dat al sinds begin juli. Op de iPhone app van de Leeuwarder Courant, en op m.lc.nl. Sorry dus TMG, maar jullie zijn niet de eerste…

Wij werken met MADS als mobiele ad server en zij hebben al een tijdje een nieuwe SDK waar je dit mee kan implementeren, dus ik vrees dat er al veel meer sites en apps zijn die dit hebben…

Eddie

Grappig 🙂 wij hebben dit sinds begin 2012 in onze SDK, welke oa is geïmplementeerd in Voetbalzone, Radio 538, Flabber, TvGids.tv en vele andere titels.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond