Deel dit artikel
-

Faillissement winkels leidt tot hogere online omzetten

Nederlandse consumenten gaven in de eerste helft van dit jaar 9,53 miljard euro uit aan online aankopen van producten en diensten, een groei van 17,2 procent ten opzichte van vorig jaar, toen er in de eerste zes maanden 8,13 miljard online werd besteed. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is volgens het onderzoek vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. Consumenten die hier kochten, zijn meer online gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod, aldus het onderzoek.

Vooral in het tweede kwartaal is een forse groei van de online bestedingen terug te zien. Waar deze in het eerste kwartaal met 13,3 procent groeiden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, ligt het groeipercentage in het tweede kwartaal op 21,8 procent.

Van het bedrag is 5,10 miljard besteed aan de aankoop van producten, zoals telecom, elektronica en kleding. De overige 4,44 miljard is uitgegeven aan diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen.

De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet over 2016 de 19 miljard ruimschoots passeert.

top_5_marktsegmenten_in_termen_van_groei_online_bestedingen

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul

Ik weet het niet hoor, lijkt me een ietwat te makkelijke conclusie. Wie in een gemiddelde winkelstraat loopt vind echt nog wel een kleding- of schoenenwinkel. Ik denk dat het eerder andersom is, dat de faillissementen een rechtstreeks gevolg zijn van de stijging van het online marktkanaal. Die online groei zat er in deze branches al fors in. Natuurlijk zullen een aantal vaste klanten nu meer online gaan kopen maar dat die extra groei vooral op het conto van de teloor gegane bedrijven kan worden geschreven gaat naar mijn mening net wat te ver. Ik denk dat bestaande fysieke schoenen- en kledingwinkels meer spillover van deze faillissementen hebben gehad, temeer daar vele (vooral) schoenenwinkels vaak geclusterd bij elkaar in de winkelstraat aanwezig zijn of waren. Dan is de stap naar de deur van de buurman makkelijk gezet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond