Deel dit artikel
-

Nederlandse e-commerce door het dak: 16 miljard euro omzet in 2015

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklapte het dinsdag al op het Online Betaalcongres in Houten. “De e-commerce cijfers gaan door het dak.” Het is geen overdrijving: Nederlandse consumenten hebben in 2015 ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaal van 16,07 miljard euro. De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 16,1 procent ten opzichte van 2014.

In aankopen groeide de online markt met 17,4 procent ten opzichte van 2014, zo blijkt uit vanochtend vrijgegeven cijfers van GfK. Jongen: ‘De opkrabbelende cijfers in de detailhandel van 2,2 procent in 2015 worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.’

De groei van het online kanaal komt voornamelijk door een stijging in de uitgaven aan producten, zoals voeding, speelgoed en fashion. In totaal gaf de Nederlandse consument in 2015 online ruim 8,41 miljard uit aan de aankoop van producten, 21,9 procent meer dan vorig jaar. De uitgaven aan diensten, zoals reizen en eventtickets, laten een groei zien van 10,3 procent.

De mooie cijfers zijn vooral gerealiseerd in het vierde kwartaal. Toen werd er door de Nederlandse consument bijvoorbeeld 54 procent meer online uitgegeven aan voedingsmiddelen dan in dezelfde periode vorig jaar. Het jaartotaal voor online food/nearfood komt hiermee uit op  700,46 miljoen.

Een andere opvallende stijger was eind vorig jaar de markt voor speelgoed. Inmiddels vindt 36 procent van de online speelgoeduitgaven in het vierde kwartaal plaats via het online kanaal, resulterend in een omzet van 114,48 miljoen. Vorig jaar lag het online aandeel in het vierde kwartaal nog op 29 procent.

Gemiddeld genomen besteedt de consument per online aankoop wel iets minder. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop lag in 2015 op 113,04 euro, dat is 1 procent lager dan in 2014.

online_markt_naar_bestedingen_2015-4

Online bestedingen (exclusief verzendkosten) 

De online bestedingen bedroegen in Q4 van 2015 4,71 miljard euro. Dit is een groei van 14% ten opzichte van Q4 in 2014.

Aantal online aankopen

Het aantal aankopen bedroeg 41,5 miljoen. Dit is een groei van 18% ten opzichte van Q4 in 2014.

Aantal online kopers

Het aantal online kopers was in Q4 van 2015 11 miljoen. Dit is een groei van 6% ten opzichte van 2014.

Aandeel online

Het aandeel online op basis van bestedingen in Q4 van 2015 was 21%. In Q4 van 2014 was dit 19%.

Online aandeel producten

Het online aandeel producten op basis van bestedingen in Q4 van 2015 was 13%. In Q4 van 2014 was dit 10%.

Online aandeel diensten

Het online aandeel diensten op basis van bestedingen in Q4 van 2015 was 76%. In Q4 van 2014 was dit 71%.

Top 5 Branches

De top 5 branches met de grootste groei in online bestedingen bestaat uit:

  1. Food/Nearfood met een groei van 54%.
  2. Home & Garden met een groei van 38%
  3. Speelgoed met een groei van 37%
  4. Huishoudelijke Elektronica met een groei van 31%
  5. Consumentenelektronica met een groei van 29%

Verdeling online bestedingen naar apparaat

De verdeling van online bestedingen naar appparaten bestaat uit:

  • 36% Desktop
  • 48% Laptop
  • 12% Tablet
  • 3% Smartphone
  • 1% Online in de winkel

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Tadek Solarz

Ik mis een beetje perspectief. Ik lees in dit bericht dat de groei mede te danken is aan spectaculaire groei van online food verkopen, 54%. In het Rabo trendbericht voor 2015 / 2016 voor de supermarkten wordt gesproken over een online food aandeel in Nederland van 1.5. moet ik dan lezen dat het een groei van 0.7 naar 1.5 is? Vanmorgen zag ik een bericht van thuiswinkel.org in DFT dat afgezet tegen de totale consumptieve bestedingen het volume groeide van 7.6 naar 8.9 procent een groei van 1.3 procent. In absolute getallen gaat het om veel geld. Maar in procenten kun je toch moeilijk roepen dat het dak er af gaat.

Paul Haarman

En dan hebben we het nog niet over de B2B online markt waar e-commerce een steeds belangrijker deel van de bedrijfsomzetten inneemt. Opvallend is overigens het kleine aandeel van Smartphone bestellingen. Dat cijfer strookt wel ongeveer met de cijfers die ik zie bij vele klanten van mij, hoewel die toch wat hoger liggen, maar het staat een beetje haaks op andere berichten die het smartphone-kanaal veel hogere conversies toebedeelt. Overigens moet ik daar wel bij vertellen (en dat geldt zeer waarschijnlijk ook voor de bovenstaande cijfers), dat de ondersteunende kliks via mobiel belangrijk zijn. In deze cijfers zal uitgegaan zijn van Last-Click-Conversions. Anders gezegd, zonder de impact van mobiel waren de conversies via laptop, desktop en tablet niet zo hoog.

Stijn Kruijssen

@ Tadek: Consumptieve bestedingen groeien iets, maar uitgaande van gelijkblijven van die bestedingen, is een groei in online aandeel van 7,6% naar 8,9% een groei van 17% (geen 1,3%). Dit komt behoorlijk overeen met de conclusie hierboven “De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 16,1 procent ten opzichte van 2014.”

Noem wat andere branches die net zo hard groeien in procenten..

Eelco van Wijk

De cijfers over m-commerce zijn erg laag in vergelijking andere rapporten. Alle andere rapporten spreken over 20% tot 30%, GfK over slechts 15%… ik heb dan ook mijn vragen bij dit rapport, dat als enige sterk afwijkt van de algehele consensus onder onderzoeksbureaus.
Een van de meest gezaghebbende onderzoeksbureaus, Criteo, kwam in haar rapportage over Q4 2015 voor Nederland op de volgens getallen uit 9% Smartphone (vs 3% GfK) en 16% tablet (vs 12% GfK).
Het rapport is hier te downloaden, de resultaten voor Nederland staan op pagina 18: http://www.criteo.com/resources/mobile-commerce/

Jasper Goertz

Kleine nuance: @Stijn volgens mij bedoel je ‘verkoopkanaal’ ipv branche. Via e-commerce wordt een extra verkoop kanaal toegevoegd, de verkopen gaan vooral ten koste van traditionele kanalen: de consupmtieve bestedingen groeien namelijk beperkt. Het gaat dus niet zo zeer over het succes van branches maar over het succes van e-commerce. De grootste groei van e-commerce is in bovenstaand artikel nog uitgesplitst naar de 5 meest gegroeide branches met als sterkste groeier Food/Near Food. Nu komt deze laatst branche nagenoeg van 0. Maar dat verandert nu snel.

Mooie cijfers in ieder geval!

Maurice Jongerius

Er staat een foutje in het artikel over het aandeel online aankopen via smartphones (die fout is overigens overal online te zien). De reactie van GfK over de 3%:

“Het gene wat in dit artikel wordt gesuggereerd is niet juist. Niet 3% van de online aankopen gingen via smartphone in 2015, maar 3% van de online bestedingen. 6% van alle online aankopen gingen via smartphone en 14% ging via de tablet in 2015. Deze info komt uit het Thuiswinkel Markt Monitor onderzoek dat we ieder kwartaal uitvoeren. Dit is dus een kwestie van het verkeerd lezen en interpreteren van de cijfers. Dit komt helaas wel vaker voor.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond