Deel dit artikel
-

TMG gaat voor Over the Top-strategie

TMG stapt in streaming video om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Dat vertelde Geert-Jan van der Snoek vanmiddag op het Cross Media Congres in Amsterdam.

Over het conflict met de redactie van De Telegraaf of de vertrokken hoofdredacteur wilde de topman niets kwijt. “Kwesties met werknemers blijven een interne aangelegenheid.” Dat de krant dinsdag een ode bracht aan zijn vertrokken hoofdredacteur vindt Van der Snoek prima. “Het zou slecht zijn als de redactie daar niet creatief op reageerde.”

Van der Snoek was wel duidelijk over de koers die zijn bedrijf wil inslaan. “Vroeger waren we bezig met een digitaal verdienmodel rond een krant, nu moeten we daar zelfstandige digitale proposities naast zetten, op het gevaar dat die elkaar gaan kannibaliseren.”

Het is niet meer voldoende om eens per jaar een abonnement in rekening te brengen voor een (papieren) krant, “terwijl we worden gepasseerd door partijen aan wie consumenten veel meer geld spenderen, zoals Netflix.”

Van der Snoek wil dat realiseren via een samenwerking met Frank Botmans Dasym. “Simpelweg omdat we dat zelf niet meer alleen kunnen financieren.”

Als concreet voorbeeld van dit soort activiteiten noemde Van der Snoek de eind april aangekondigde samenwerking met het dance-evenement The Flying Dutch.

Met House of Orange en ALDA bouwt TMG een innovatief platform dat op de juiste tijd en plaats, in de juiste vorm en op het juiste apparaat relevante content in de vorm van (interactieve) nieuwsberichten, (live) streaming video en toegang tot exclusieve specials kan bieden. OTT (Over The Top) content en crossmediale modellen moeten TMG er weer bovenop helpen.

Daarom ook moeten Telegraaf-titels als Telesport, DFT en Privé (meer in het algemeen: human interest) zelfstandige eenheden worden waarvoor nieuwe diensten ontwikkeld kunnen worden. Van der Snoek noemde de mogelijkheid om Telesport te combineren met online gokken, zodra dat volgend jaar is toegestaan. “Ook daarom is het beter dat we de diverse activiteiten verzelfstandigen om bij de krant de redactionele onafhankelijkheid te kunnen waarborgen.”

Op dat punt heeft Van der Snoek de redactie tot nu toe niet meegekregen. Hoofdredacteur Sjuul Paradijs zou zijn opgestapt omdat hij niet de controle kwijt wilde over de bestaande redactionele katernen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Jos

Nou is de Telegraaf een oud wijf eerste klas, veel bladeren, veel plaatjes en weinig inhoud wat er toe doet. Roddelen als de beste, vulgaire onderwerpen.
Een krant krijgt de lezers die ze verdient.
En altijd ingaan op persoonlijke aangelegenheden van mensen.
Het is een hoofdschotel van de Telegraaf: borsten, konten,vreemdgaan, en wroeten in hypotheses.

Harry

Het helpt echt niks.

John

Van der Snoek moet op de eerste plaats zichzelf bewijzen.
En daartoe heeft hij een mooi verhaal in elkaar getimmerd. Het verhaal is mooi, maar over smaak valt niet te twisten. Feit is dat kranten het moeilijk hebben. Net als winkels. Toch is het zaak om dicht bij huis te blijven. Momenteel lijkt TMG op een webshop. Dagelijks aanbiedingen. Er is behoefte aan een fatsoenlijke rechtse krant. Met journalistieke parels. Papier en digitaal. Vroeger zei men Schoenmaker blijf bij je leest.

Bert

Vroeger waren we bezig met een digitaal verdienmodel rond een krant, nu moeten we daar zelfstandige digitale proposities naast zetten, op het gevaar dat die elkaar gaan kannibaliseren

Dhr. v.d. Snoek zal ergens een schitterend glimmertje hebben gezien waarop hij zich kennelijk heeft vastgebeten.
Echter, het gegeven dat zijn citaat – na het meerdere malen te hebben gelezen – mij maar niet duidelijk wordt, doet mij een beetje twijfelen aan het concrete van zijn visie; zo die er al is.

Mijn indruk is dan ook dat het hier om het aas gaat en niet om de gevolgen van het zich daarin bijten en vooral vasthouden. Het belang van de korte termijn wordt opgehangen aan dat van de lange.
Of zoals de Engelsen zo mooi zeggen: “Penny wise and Pound foolish”.

Rogier

Vier reacties van lieden die natuurlijk weer geen enkele oplossing aandragen, geen enkel inzicht verschaffen, nog minder kijk op deze business hebben, en vermoedelijk de hele dag werkeloos achter hun laptopje hangen.

martijn

Misschien moet de telegraaf eens stoppen met dat belerende, ophitsende toontje. De toekomstige lezer kan zelf wel denken. Het opaatje die al 50 jaar abonnee is en zijn wereldbeeld volledig door de telegraaf laat vormen is van een uitstervend ras.
De gemiddelde krantenlezer is slimmer, en beter geïnformeerd vanuit verschillende media. Het hap klare brokken niveau wat de telegraaf tot op heden presenteert, sterkt aangedikt, in koeienletters spreekt de nieuwe generatie lezers niet aan. Voor hapklare brokken gaan we wel naar nu.nl
Ook het reageren op internet, leuk hoor die page-views…leveren ongetwijfeld wat centen op….schrikken veel mensen af abonnee te worden ivm het ronduit racistische commentaar van veel, naar ik vermoed, niet abbonee’s.
En rechts medium is prima, maar krik het niveau wat op.
De wakkere Nederlander koopt in de toekomst geen krant meer maar leest het wel op internet….en de gene die wel via een betaald medium geïnformeerd wil worden zal een medium zoeken waar meer verdieping te vinden is en waar het populistische, belerende toontje ontbreekt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond