Deel dit artikel
-

Toezichthouder ACM wil duidelijker prijzen in reisbranche

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag een voorlichtingscampagne voor consumenten en gerichte acties in de reisbranche om prijstransparantie te bevorderen. Er moet volgens de ACM een einde komen aan onduidelijke prijzen in de reisbranche.

Het gaat om prijzen van vliegtickets, maar ook van vakantiehuisjes en georganiseerde reizen. ACM wil dat de prijzen worden gepresenteerd inclusief alle onvermijdbare kosten en dat de consument via ‘opt-in’ zelf kan kiezen voor extra diensten. De reis of accommodatie moet geboekt kunnen worden voor de prijs in de advertentie. Deze regels gelden nu al, maar worden door de reisaanbieders nog te vaak omzeild.

Aan het begin van het boekingsproces moet voor de consument duidelijk zijn wat de totale prijs is van de boeking, inclusief alle onvermijdbare kosten. De variabele onvermijdbare kosten worden ook meteen duidelijk bij de advertentieprijs vermeld. Andere extra kosten komen er alleen bij als de consument zelf kiest voor aanvullende diensten en deze ook zelf aanvinkt. Deze kosten moeten aan het begin van de boeking duidelijk worden vermeld. Zo kan de consument direct bepalen wat het totaalbedrag wordt en niet verrast worden door extra kosten die er later in het boekingsproces nog bij komen. Het onderwerp stond als prioriteit op de Agenda van de Consumentenautoriteit en nu van ACM.

De toezichthouder gaat daarom de komende tijd scherp toezien op de naleving van de regels en deze indien nodig afdwingen. In het kader van deze actie heeft ACM overleg gevoerd met betrokken brancheorganisaties. Bedrijven die zich niet aan de regels houden kunnen beboet worden voor maximaal 450.000 euro per overtreding.

Emerce organiseert volgende week Emerce eTravel in Bussum.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond