Deel dit artikel
-

Uitgever stedengidsen maakt digitale omslag

Uitgeverij mo’media verandert de naam van zijn 100% stedengidsen in time to momo en voert daarmee een digitale transformatie van het portfolio door.

“Eigenlijk hebben we een enorm groot internationaal bloggersnetwerk als je het zo bekijkt”, zegt directeur René Bego van mo’media uit Rotterdam. “Dat zijn locals in de grote wereldsteden die voor ons uitzoeken wat voor reizigers leuke en interessante dingen zijn om te doen. Dat publiceerden we tot nu toe in boeken. In de afgelopen jaren echter zijn we tot het besef gekomen dat we niet enkel in de boekenbranche actief zijn, maar een wezenlijk onderdeel van de travelsector zijn. Immers, in de customer journey van een stedentripper komen wij vroeger of later ook voorbij”

De 100% stedengidsen zijn een begrip in Nederland. De uitgeverij erachter is bijna twintig jaar oud, geeft iedere twee jaar per stad een update uit en heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van 35 procent. Het verkoopt ruim 200 duizend stedengidsen per jaar, voornamelijk via de Nederlandse en Vlaamse boekwinkel.

“Ik realiseerde me dat het hele proces van op reis gaan zich in het digitale domein afspeelt. Zoeken, boeken en recenseren. Alles. Alleen op het punt dat men vertrekt en zich afvraagt ‘Wat gaan we eigenlijk doen?’ komen de papieren gidsen tevoorschijn.” Immers, wat Google aan zoekresultaten aanbiedt is voor de meeste consumenten eerder verwarrend dan gidsend of te algemeen. “Te overweldigend.”

Eind vorige week werd de naam van de 100%-gidsen verandert in time to momo. Online krijgt daarin een veel zwaardere component. De updates en tips van de locals verschijnen direct op de site (voorbeeld: Londen). Reizigers kunnen daar direct per stadswijk zoeken waar ze heen willen om wat te doen en, desgewenst, een slaapplaats kiezen uit de suggesties middels een link naar Booking.com. mo’media verdient daar een affiliatevergoeding mee. De consument krijgt je er een papieren stedengids bij. “Deze benadering werkt erg goed, we zien een geweldige conversie op de boekingen. De ambitie is om de komende tijd steeds meer betrokken te raken bij de verschillende online transacties die consumenten doen als zij zich oriënteren op een stedentrip.”

Het portfolio is ook veranderd: van louter papieren boeken naar ook apps en downloadbare, printbare routes door stadswijken. De prijs: 15, 6 of 3 euro. “Ik blijf geloven in papieren boeken, maar wel in de combinatie met digitaal. Wat we wel zien is dat de consument tegenwoordig meer lokale beleving en inspiratie wil, niet alleen het standaardverhaal over een stad. Wat ons onderscheidt van anderen én van informatie op internet is dat wij al keuzes voor de reiziger hebben gemaakt”, op basis van de actuele lokale kennis. Dus wij geven onze gebruiker een beperkt aantal kwalitatieve reisopties. Anders ziet men door de bomen het bos niet meer”.

Verder helpt de online aanpak time to momo ook om gedurende de hele customer journey als merk aanwezig te zijn. “Onze content speelt daarbij een belangrijke rol.” Zowel zoekmachines als bedrijven uit de reissector weten de uitgever beter te vinden.

“Interessant dat nu we ons zelf als onderdeel van de reisbranche zien, de reisbranche ons óók weet te vinden: de aanvragen om op contentgebied samen te werken, komen hier nu binnen. Staan we zeker voor open.”

Vorige week sloot mo’media een licentieovereenkomst met Hachette America. Vanaf najaar 2017 zijn de time to momo-gidsen daardoor ook in de V.S. verkrijgbaar.

Foto: Mark Ramsay (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond