Deel dit artikel
-

VEA: Stop met irritante reclame

De vereniging van communicatie adviesbureaus in Nederland (VEA) onderschrijft het manifest van de Acceptable Ads van het bedrijf achter AdBlock Plus. ‘De wal keert het schip. Beter kunnen we de komst van Ad Blockers niet duiden’, aldus de branchevereniging in een opmerkelijke verklaring.

Er is te veel slechte en opdringerige reclame zodat steeds meer consumenten besluiten zich hiertegen te wapenen, stelt de VEA vast.  ‘Wij geloven dat creativiteit vooruitgang realiseert. Vooruitgang in de vorm van economische groei. Maar ook maatschappelijke vooruitgang in de vorm van een betere samenleving. Opdringerigere reclame of reclame die slechts irritatie oproept past daar niet in.’

Reclame moet juist origineel en aantrekkelijk zijn, vindt de brancheorganisatie. Zo aantrekkelijk dat mensen het graag willen zien. En liefst zo aantrekkelijk dat mensen zich uitgenodigd voelen het verhaal door te vertellen via sociale media. ‘Reclame verrast en nodigt uit. Reclame is eerlijk en transparant. Stiekeme reclame is niet op zijn plaats. Reclame is effectief door originaliteit.’

Het is een opvallende verklaring, omdat het Acceptable Ads Manifest is opgesteld door een controversieel bedrijf Eyeo, maker van het al even omstreden AdBlock Plus. Dat laat tegen vaak enorme bedragen ‘acceptabele advertenties’ door.

De VEA roept nu alle bureaus en adverteerders op om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept.

Deel dit bericht

1 Reactie

astrid maria boshuisen

…en om ter plekke goed duidelijk te maken wat een mooi voorbeeld van ultra-irritante, opdringerige reclame is, zet Emerce in dit bericht nog even lekker een videootje met een autoplay erin (elke halvezool die een html cursus doet, krijgt in les een mee dat dit nou niet bepaald tot de best practices behoortomdat je mensen ermee ergert). Ja, jongens en meisjes, zo gaan we de oorlog tegen de AdBlock-tsunami wel winnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond