Deel dit artikel
-

Veertig procent e-betalingen via iDeal

Vier van de tien elektronische betalingen die Nederlandse webwinkeliers afhandelen verlopen via het interbancaire betaalsysteem iDeal. Dat gaat niet ten koste van andere betaaltechnieken, wat duidt op groei van de e-commercemarkt. iDeal is technisch voorbereid op internationalisering als in 2008 een pan-Europese betaalstandaard in werking treedt.

"In februari 2006 had iDeal een penetratiegraad van 40 procent ten opzichte van de andere betaalsystemen", zegt Peter De Caluwe van de Belgische betalingsverwerker Ogono. Ogone handelt voor 1.100 e-commercebedrijven de elektronische betalingen af. Het bedrijf biedt in feite de internetkassa voor webwinkels. De Caluwe: "Van die 1.100 bedrijven maken er 680 gebruik van iDeal". Omgerekend gebruikt 62 procent van de Nederlandse Ogono-klanten iDeal.

iDeal is een systeem van ABN Amro, ING Bank, Postbank en de Rabobank waarmee Nederlandse consumenten betalingen kunnen verrichten via hun eigen vertrouwde internetbankieromgeving. De banken namen de dienst in oktober 2005 in bedrijf om internetbetalen te vereenvoudigen voor de Nederlandse consument.

"Het is niet moeilijk om met iDeal af te rekenen. Dat is een van de redenen voor de snelle groei. Voor winkeliers is het aantrekkelijk omdat het veilig en snel is en bovendien kunnen zijn kiezen welk tarief van welke bank hen het best past", aldus De Caluwe. In november 2005, een maand na de lancering, werd al 8 procent van de elektronische betalingen via iDeal afgehandeld. Het gebruik is derhalve in een klein half jaar vervijfvoudigd.

Kredietkaartbetalingen zijn, met 50 procent, nog het dominantst op het gebied van elektronische betalingen. Zo blijkt uit de cijfers die Ogone verstrekte aan Emerce. "En dat percentage is stabiel", aldus de Vlaamse commercieel directeur. Dat duidt er volgens hem op dat het totale volume van elektronische betaaltransacties toeneemt.

Tien procent van de betalingen geschiedt via Bill.nl van SNS Bank, Paypal, Minitix van de Rabobank en enkele andere lokale initiatieven. Machtigingen en papieren overschrijvingen worden niet meegeteld in de berekeningen van Ogone.

Uit eerdere uitspraken van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie blijkt echter dat overschrijvingen nog een substantieel aandeel hebben in het betalingsverkeer.

In 2008 wordt de pan-Europese 'betaalstandaard' Single European Payment Area (SEPA) van kracht. Europese banken en kredietinstellingen spraken in 2002 met elkaar af dat elektronische betalingstransacties beschouwd moeten worden als transacties op een lokale markt.

Automatiseerder Atos Origin verzorgt het beheer van de niet-competatieve onderdelen van iDeal en laat weten voorbereid te zijn op SEPA. "Bankspecifieke aanpassingen maken het mogelijk dat het systeem ook kan worden ingezet op een Europese en internationale schaal", aldus een persbericht dat het bedrijf eergisteren publiceerde.

In technische zin zijn Nederlandse webwinkels voorbereid op handel met het buitenland, en het ontvangen van betalingen uit andere EU-landen. Een woordvoerder van Rabobank: "Ja, we zijn erop voorbereid maar er staat geen internationale uitrol van iDeal gepland."

Atos Origin zegt in een reactie aan deze uitgave: "Ons huidige contract voor iDeal omvat enkel de Nederlandse markt. Vanuit ons perspectief kunnen we echter stellen dat iDeal gereed is voor operaties op Europese en internationale schaal."

Ogone is behalve in Nederland en België ook actief in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Peter De Caluwe: "In het buitenland zie je nu ook iDeal-achtige systemen ontstaan. In Duitsland is bijvoorbeeld Giropay.de van start gegaan. Het verschil tussen de Nederlandse en buitenlandse systemen is dat iDeal de consument centraal stelt. Daarom denk ik dat als de ABN Amro, ING Bank, Postbank en de Rabobank dit systeem in Nederland met succes uit kunnen rollen dat ze het ook in het buitenland kunnen." Daarbij is het echter nog de vraag of de internationale concurrentieverhoudingen tussen de banken een dergelijke buitenlandse uitrol niet in de weg zouden staan.

Deel dit bericht

12 Reacties

ooms

jammer dat je niet van een zakelijke rekening bij de postbank kunt betalen met IDEAL

David Janssen

Leuk om te zien dat iDeal in zo'n korte tijd een marktaandeel van maar liefst 40 procent verworven heeft. In dit artikel lees ik echter ook dat creditcard-betalingen een stabiel marktaandeel van 50 procent hebben. Dat moet volgens een simpele rekensom betekenen dat het andere betaalmethoden zijn die 40 procent marktaandeel aan iDeal verloren hebben. Welke betaalmethoden zijn dit dan en waarom doen zij het in korte tijd zo slecht? Is dit omdat klanten nu andere voorkeur hebben of omdat webwinkels een minder mogelijkheden bieden aan hun klanten?

Olivier

@David: Wil je nu zeggen dat de cijfers niet kloppen 😉

Maurice

"40 procent ten opzichte van de andere betaalsystemen" …. Ik neem dan aan dat hiermee de geautomatiseerde betaalsystemen worden bedoeld die door (o.a.) Ogone worden aangeboden. Wat onderbelicht blijft is het marktaandeel van de geautomatiseerde betalingen. Naar mijn mening (en blijkbaar ook die van de Thuiswinkelorganisatie) wordt het gros van de internetbestellingen nog steeds afgerekend volgens de oude en vertrouwde manieren van bancaire overboekingen en het onder rembours verzenden van de bestellingen (en voor een deel acceptgiro). De titel van dit artikel, en de eerste alinea's, zijn dan ook enigszins misleidend.

Mike

David, In de intro staat: 'Dat gaat niet ten koste van andere betaaltechnieken, wat duidt op groei van de e-commercemarkt'.  Is dit duidelijk? 😉

Ard van Leeuwen

Of het aantal internet bestedingen is gestegen. Ik denk namelijk dat met name consumenten die voorheen niet met hun creditcard wilden betalen wel bereid zijn om via het vertrouwde internet bankieren, wat met ideal wordt aangeroepen, online te betalen.

Henk

Veel mensen gaan er onterecht vanuit dat het wel vertrouwd zal zijn als je je rechtstreeks via een bank betaald. Dit zegt echter absolut niets over hoe een webwinkel verder met de afhandeling van het gekochte artikel en de klant om gaat.

Dave

Ik hoor niemand over de éénmalige incasso als betaalmethode.Uit ervaringen van onszelf en onze klanten weet ik dat dit (mits geen ideal als optie aangeboden wordt) zeker 40 tot 50 procent is van de gekozen betaalmethode. Er kleven uiteraard enkele nadelen aan deze methode voor de webwinkelier, zoals stornering van het bedrag, maar in de praktijk gebeurt dit misschien 1 op de 40 keer.Het is jammer dat een dergelijk systeem niet opgepakt is om te verfijnen/automatiseren.Ik weet zeker dat dit sneller had gegroeid dan ideal, juist door de bekendheid die incasso reeds vele jaren heeft. Neemt niet weg dat wij natuurlijk erg blij zijn met de komst van Ideal….

Sharada

David heeft gelijk, het gaat hier om percentages, dus dan maakt groei op de e-commercemarkt geen bal uit. Als iDeal nu ineens 40% heeft, dan zat die 40% eerst ergens anders, of de markt nu gegroeid is of niet.

Pixelbedrijvengids

Heel raar inderdaad dat de Postbank zo achter loopt met zijn zakelijke rekeningen, daarom zijn ze ook zo goedkoop uiteindelijk!Wanneer gaan andere banken meedoen met iDeal?We moeten gewoon 1 direct-betaalsysteem krijgen, dat is het meest duidelijk voor alle klanten.

marko

Volgens mij gaat het hier echt helemaal verkeerd. 1) Of Erwin Boogert interpreteerd hiet zaken verkeerd 2) of ik ben een boon Uitraard is de keuze vrij, maar ik opteer voor het eerste. quote:"In februari 2006 had iDeal een penetratiegraad van 40 procent ten opzichte van de andere betaalsystemen",  Volgens mij betekend dit dat ideal op 40% van de plaatsen waar andere elektronische betaalwijzen worden aangeboden ook aangeboden wordt. Vertaald staat er dan dat 40% van de Ogone klanten ook Ideal accepteren. Wellicht nog naukeuriger, 40% van de klanten van Ogone die een elektronische betaalwijze aanbieden (creditkaart, robodirect, paypal??)bieden ook ideal aan. Klanten die bv allen met incasso of vooruitbetaling werken dus niet?? Volgens mij 40% van alle de transacties absolute bullsh*t….

Filipius

ik denk dat PayPal veel marktaandeel verloren heeft aan iDeal. Je hebt ook nog Neteller, eWallet en in Belgie bijvoorbeeld kan je via een usb device ook met je eigen bankkaart of pinpas (proton in Belgie) betalen. Zijn er vast een paar die ik vergeten ben. Maar ik denk dus dat met de opkomst van iDeal veel van deze kleinere marktaandeel verloren hebben maar het grootste verlies zal wel van de creditcards komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond