Deel dit artikel
-

Verlies voor The Guardian door digitale investeringen

Investeringen in digitaal hebben gezorgd voor verdere verliezen van de Guardian News & Media (GNM), de uitgever van de Britse kranten The Guardian en The Observer.

Een verlies van 44 miljoen pond (ruim 56 miljoen euro) en een dalende omzet domineren de jaarresultaten van de Guardian News & Media (GNM). Het uitgeversbedrijf heeft te kampen met dalende advertentieinkomsten. Er moet fors ingegrepen worden: een vrijwillige vertrekregeling moet leiden tot een reductie van 70 tot 100 journalisten.

De investeringen in digitaal lijken wel vruchten af te werpen, maar hebben de verliezen uit print (The Guardian heeft een oplage van 211.000, de zondagskrant Observer heeft er iets meer dan 233.000) niet goed kunnen maken, deels door de investeringen die ermee gemoeid zijn: de omzet is gestegen naar 45,7 miljoen pond. De verkoop van digitale advertenties steeg met 26 procent tot 14,7 miljoen pond,

De sites van de kranten bereiken inmiddels 5,8 miljoen mensen per week. Verder sloten 17.000 mensen een iPad-abonnement af van tien pond per maand. Ook onlinediensten als Soulmates (dating) draaien positief.

Het bedrijf prijst zich gelukkig dat de kranten niet in handen zijn van een onderneming die louter winst wil maken. Guardian News & Media (GNM) is ondergebracht in een trust. Er zit zeker 225 miljoen pond in kas.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jaap

Ik hoop dat het The Guardian lukt om weer winst te gaan maken; weinig kranten zijn zo voortvarend en goed voor digitaal gegaan. Als het ze lukt is het hoopgevend voor andere kwaliteitskranten. Als het ze niet lukt is het verontrustend voor ons allemaal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond