Deel dit artikel
-

Weinig e-mailmarketing voor mobiel geoptimaliseerd

E-mails die per smartphone worden ontvangen worden significant minder vaak geopend. Links in die mails worden in nog geen tien procent van de gevallen aangeklikt. Er zit wat verandering in, maar e-mailmarketeers hebben nog geen voet aan de grond.

Direct mailer Knotice vergeleek afgelopen jaar het lees- en klikgedrag van 701 miljoen in Amerika verzonden e-mails. Dat kan bijvoorbeeld door extern aangeroepen HTML of andere ‘seintjes naar buiten’ van e-mail te analyseren.

Commerciele e-mails die op desktop of laptop zijn ontvangen, worden in ongeveer tachtig procent van de gevallen geopend. Voor mobiel ontvangen post ligt dat veel lager: rond de vijftien procent.

Enkele mailings van financiële dienstverleners scoren qua open- en klikratio even goed op de mobiele telefoon als op het vaste web.

Leveranciers van diensten op de consumentenmarkt scoren met openratio het best met dertig procent.

Voorts blijkt dat ontvangers die e-mails zowel op een vaste als mobiele drager binnenkrijgen, hun post niet bewaren. Als het bericht op de ene machine binnenkomt, wordt de boodschap niet meer op de andere gelezen. Slechts drie procent van de e-mails wordt zowel vast als mobiel geopend. Daarbij wordt tweederde eerst ‘vast’ ontvangen, eenderde mobiel.

Foto: Carlos Martinez (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jordie van Rijn

Erwin, even terug naar de tekentafel.

Helaas maak je een giga blunder bij het aanhalen van de cijfers uit het rapport. Er wordt gesproken over marktaandeel in de eerste tabel. Dat betekent dus dat in H1 2011 20,24% van de e-mail opens vanaf mobiel komen en 79,76% vanaf desktop. Dat betekent dus niet
“Dat commerciele e-mails die op desktop of laptop zijn ontvangen, worden in ongeveer tachtig procent van de gevallen geopend.” Ook de tweede tabel laat marktaandeel in opens en kliks zien per type (mobiel of desktop). Daarmee heeft de consumentenmarkt dus niet de beste openratio, maar wel de meeste opens op de mobiel.

Erwin Moojen

Ik denk ook dat het hier alleen gaat om de verhouding in opens en clicks tussen mobiel en desk-/laptop. Ik heb wel campagnes van meer dan 80% opens, maar helaas is dat geen gemiddelde ;-). Wat me wel verbaast is dat een bericht in maar 3% van de gevallen op zowel mobiel als desktop wordt geopend en ik denk dat hier een berekeningsfout in zit geslopen. Ik heb hier andere onderzoeken over gelezen en daarin werd geconcludeerd dat mobiel juist dé tool is waarmee men alle niet waardevolle emails eruit filtert en de belangrijke houdt. Dat zou impliceren dat je dus toch wel een hogere ratio van emails hebt die zowel mobiel als vast worden geopend.

Jordie van Rijn

Erwin, je zou het eens na kunnen kijken in je eigen statistieken. De cijfers van Knotice zijn natuurlijk internationaal. Waarschijnlijk is die 3.09% op basis van alle verzonden mail en niet op basis van de geopende mail.

Erwin Moojen

Jordie, dat begrijp ik 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond