Deel dit artikel
-

‘Wij hebben het nachtmerriemodel voor banken’

Adyen handelt wereldwijd jaarlijks voor meer dan tien miljard euro aan betalingen voor e-commercebedrijven af. Onder de klanten multinationals als Google, Amazon en eBay. Toch is het bedrijf van algemeen directeur Pieter van der Does voor de meesten een onbekende. 

We spreken Van der Does in restaurant &samhoud places aan het vernieuwde Oosterdok in Amsterdam. In zekere zin een thuiswedstrijd, want zijn kantoor zit er vijf verdiepingen boven. Het zijn spannende dagen, want binnenkort komen de hoogste ‘betaalbazen’ van de grootste internetbedrijven langs om te worden bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online payments in de breedste zin van het woord. Zijn team heeft vijftien jaar ervaring op dit gebied en kan hen meer over online payment vertellen dan hun bank en creditcardmaatschappij.

Dat dit soort bijeenkomsten nu worden gehouden, was bij de oprichting van Adyen, zes jaar geleden, ondenkbaar. Een groep van zes oud-Bibit-collega’s besloot destijds, nadat dat bedrijf door de Royal Bank of Schotland was opgekocht, om samen te gaan ondernemen. Een aantal ideeën passeerde daarbij de revue, er werd zelfs ergens een overnamebod gedaan, maar uiteindelijk bleven de schoenmakers bij hun leest: online payments. Inmiddels handelt Adyen ook de digitale betaalstromen af voor grote bedrijven als Badoo, Crocs, Groupon, KLM, Uber en Vodafone.

Schok
De eerste jaren waren die van een startup. Met de auto van klant naar klant om het bedrijf en de propositie te presenteren. “Het is hard werken. Zeker in de eerste fase is het vinden van klanten superlastig en soms frustrerend. Ik zal niemand adviseren om eerst een systeem te maken en dan pas op zoek te gaan naar klanten. Banken wilden gelukkig met ons partneren, omdat we het wereldje goed kennen.” De basis werd vervolgens in Duitsland gelegd, de rest van de wereld volgde gestaag.

Adyen onderscheidt zich van de traditionele partijen door zijn open, transparante benadering. Opensourcesoftware, support voor 218 betaalsystemen, transparantie in de rapportages en tarieven, lage overhead en kwaliteitsondersteuning richting de klant. Vroeger bouwden financiële partijen een hoog hek en waren selectief in wie klant mocht worden. Adyens hek is laag, waardoor het snel nieuwe gebruikers kan optekenen. “Overnight”, aldus Van der Does. De risico’s worden afgedekt door heel goed te monitoren wat er gebeurt.

Bij aanvang van de bouw van het financiële platform werd al rekening gehouden met de digitale verandering in retail, de opkomst van e-commerce, mobiel en multichannel. “Het is wel ruig om in 2006 te beginnen en in 2011 die licenties te krijgen. Ons verwerkingssysteem schakelt momenteel direct met grote jongens als Visa en MasterCard. Niemand had dit verwacht. Daarmee zorgen we voor een schok in de markt.”

Van der Does omschrijft zijn werkwijze als “het nachtmerriemodel voor banken”. Winkeliers in de fysieke retail nemen normaal een kassa af met een ingebouwde verwijzing naar een bepaalde bank. “Wij zeggen: leuk die hardware, maar waarom zet je de terminal niet in client mode zonder routeringsinformatie. Laat dat maar aan ons over. Zo gooien we een deel van de markt open.”

Waarom zou een retailer met een ‘e-commercepartij’ in zee willen? Een concreet voorbeeld is te zien bij de groeiende stroom toeristen uit China die ons land bezoeken. China Union Pay is de grootste creditcardmaatschappij ter wereld, maar veel lokale terminals ondersteunen dat niet, Adyen wel.

Voor komend jaar richt Adyen zijn pijlen op Zuid-Amerika en Azië, omdat grote, internationale klanten ernaar uitbreiden. Daarnaast beweegt de onderneming zich meer richting het MKB. “Acquiring, zoals dat heet, doen we tot nu toe alleen voor de allergrootste bedrijven die wereldwijd actief zijn. Dat willen we ook voor kleinere bedrijven gaan doen.” Een stap die mede is ingegeven door de komst van paymentstartups als iZettle en Payleven. Zij rollen mobiele betaalkastjes uit waar ambulante ondernemers, waaronder taxichauffeurs, bloemisten en dienstverleners aan huis, hun bankpas of creditcard in kunnen steken om betalingen te ontvangen. “Payleven gaat voor veel kleintjes op grote schaal. Ik hoop dat ze supersuccesvol worden, want daar profiteren wij ook van.” De kracht zit erin zelf acquirer te zijn en klanten naar het netwerk te brengen. “Daarvoor hebben we een eigen mobiel betaalkastje ontwikkeld waar momenteel grote retailers op worden aangesloten. Zo blijven we hopelijk de komende concurrentie voor.”

Biertje
Adyen zet vandaag de dag vijftig miljoen euro om en groeit maandelijks tussen de vijf en tien procent. “Alle VC’s, private equity-partijen en banken kennen ons goed. Ze investeren voor meerdere jaren. Op een gegeven moment weten we dat er een exit gaat komen; een verkoop of een IPO om zelf iets te kopen. Daar zijn we op voorbereid. Hoeveel is het bedrijf op dit moment waard? “Concullega Square, van Jack Dorsey, een van de oprichters van Twitter, werd onlangs op 3,2 miljard dollar gewaardeerd. Wij doen evenveel transacties als zij, voor zo’n tien miljard euro per jaar. Dorsey heeft ons vakgebied sexy gemaakt met zijn eenvoudige, effectieve benadering.”

De reader die partijen als Adyen, Square, Payleven en iZettle nu in de markt zetten, ziet Van der Does als transitietechnologie. “Ik denk dat op termijn kopen en betalen twee losse, van elkaar gescheiden trajecten zullen zijn. Iemand kan op basis van zijn historische financiële gegevens een dienst of product afnemen, om daar later pas voor te betalen. Je weet dankzij goed risk management dat hij toch wel betaalt. Maar als je dat nu hardop zegt, denken veel mensen dat je een biertje te veel op hebt.”

Fotografie: Maurits Giesen

*) Dit artikel verscheen in het maartnummer van Emerce magazine (#120)

Deel dit bericht

4 Reacties

Sander

Ik heb Adyen in 2012 als een absolute nachtmerrie ervaren. Maanden (juni 2012 tm nov 2012) ging er over heen voordat ze na verschillende accountmanagers te hebben gesproken, eindelijk een besluit konden nemen dat ze ons geen creditcard aansluiting wilden geven. Dit terwijl ik hun al vanaf het begin had medegedeeld dat we al een CreditCard acquier hadden en geen nieuwe (beoordeling) nodig hadden. We wouden alleen maar om tarief redenen met een pracht trackrecord van onze huidiige PSP naar Adyen overstappen. Ik raad Adyen na en andere ervaing sterk af.

J. Negens

Daar zal dan misschien wel een reden voor zijn. Er zijn een hoop zaken die niet (meer) door creditcardmaatschappijen geaccepteerd worden, google eens op “acceptatiebeleid creditcards paysquare” bijvoorbeeld.

Sander

Als je mijn reactie goed had gelezen (maar waarschijnlijk ben je van Adyen en is dat een manke) dan had je gelezen dat we al een Aquier HADDEN en wilde OVERSTAPPEN MET AQUIER. Je moet van Adyen zijn want hier in Emerce herhaalt zich wat ik al bij Adyen mee maakte, bijzonder

Gijs Vroom

Voor het eerst dat iemand ‘in Emerce’ zit. Ook bijzonder!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond