Deel dit artikel
-

Zoekmachines en webportalen spelen nauwelijks rol bij aankoop kleding

Zeker zestig procent van de Nederlanders koopt online kleding, vrouwen (66 procent) vaker dan mannen (50 procent), zo blijkt uit onderzoek van Tribal en NovioResearch. Verrassend is dat de invloed van zoekmachines hierbij zeer beperkt is.

Het onderzoek laat verder zien dat met 66 procent vooral jongeren de online kledingwinkels weten te vinden, maar dat ook de helft van de 65-plussers online winkelt.

Zo geeft slechts 15 procent van de respondenten aan zoekmachines zoals Google te gebruiken in hun zoektocht naar kleding. Ook portalen zoals Beslist.nl en Fashionchick.nl worden weinig gebruikt.

Driekwart van de online shoppers geeft aan direct naar een kledingsite te gaan en hun zoektocht daar te starten. Vooral onder jongeren en vrouwen ligt dit aandeel met 80 procent hoog. Opvallend is ook de sterke voorkeur van 65-plussers voor deze aanpak. 78 procent van hen geeft aan rechtstreeks naar de webwinkel te surfen.

De resultaten onderstrepen de waarde van een goede zoekmachine binnen de website. Zo wordt de interne zoekmachine (53 procent) vaker gebruikt dan navigeren via de menustructuur (46 procent). Bijna alle jongeren onder de 25 jaar geven aan enkel de zoekfunctie te gebruiken.

Binnen het online shopping segment is de concurrentie moordend. De verschillende grote webshops liggen qua populariteit zeer dicht bij elkaar. Wehkamp neemt de eerste plaats in, gevolgd door Zalando en Bonprix. H&M, dat net buiten de top 3 valt, scoort vooral hoog onder jongeren.

Deel dit bericht

11 Reacties

Barbara Willems - beslist.nl

Bedankt voor deze inzichten. De concurrentie is inderdaad heftig en de customer journey is zeker niet eenvoudig. Wij gebruiken onze online marketing expertise om omzet verhogende traffic te genereren. Waar wij van waarde zijn, dat is natuurlijk per bezoeker verschillend, dat kan aan het begin, midden of aan het einde van het zoek- en koopproces zijn. Dat consumenten én webshops de meerwaarde zien van een online winkelcentrum als beslist.nl, daar zijn we van overtuigd.
Dit blijkt niet alleen uit het feit dat kleding in onze top 3 van meest bezochte categorieën staat, maar ook uit het gegeven dat Wehkamp, Zalando en Bonprix klanten van beslist.nl zijn.

Ferry Verkerk

Niet onaardig bedoelt, maar websites als beslist.nl hebben bijzonder weinig toegevoegde waarde voor de gemiddelde consument. De enige reden waarom zij veel bezoek genereren is vanwege de goede vindbaarheid in Google. Het is een mindere variant van Google shopping.
Er staat totaal geen advies in en mensen worden niet verder geholpen.
Wehkamp, Zalando en bonprix willen gewoon overal zichtbaar zijn, dus dat zegt verder niks over de toegevoegde waarde van beslist.nl.

Dennis

Overigens geldt dus hetzelfde voor Google volgens dit onderzoek…je moet er wel aanwezig zijn, maar voegt dus weinig toe… Opvallend gezien deze partijen daar wel massaal geld uitgeven.

Frans Jan Boon - Add to Friends

Een goed werkende interne zoekfunctie is voor iedere webshop met een breed en/of diep assortiment belangrijk. Dat komt bij ieder conversie optimalisatie traject wat wij bij online kledingwinkels doen, weer naar voren. Vooral zoekfuncties die zoeksuggesties bieden en goed overweg kunnen met wildcards zijn hier belangrijk. Vergeet overigens ook niet het aanbieden van relevante filters, die na de interne zoekfunctie in het orientatieproces binnen veel customer journeys een belangrijke rol spelen.

Dirkjan

Suggestieve titel. 15% per kanaal is best wel wat. Is er gekeken naar retentie en gedrag? Of zijn de cijfers puur op basis van interviews? Als de eerste aankoop met behulp van een marketingkanaal heeft plaatsgevonden en men bij tevredenheid de vervolgaankoop bij de webwinkel zelf doet dan zijn die kanalen toch vrij belangrijk?

Maurice - Symplytics

Het is een onderzoek waarin er gevraagd is naar gedrag achteraf. Grote kans dat mensen niet hun echte gedrag noemen. Ik zie het in ieder geval niet terug in de webshops die wij optimaliseren. Veel organisch bezoek, vaak veel paid bezoek dat de meeste omzet genereerd. Direct scoort ook altijd goed, maar zelden als grootste kanaal. Wat je vaak ziet is dat juist referrals als Beslist, Tweakers en Kieskeurig niet de meeste bezoekers trekken maar wel onwijs goede conversiepercentages hebben.

piet

Beslist heeft ZEKER GEEN toegevoegde waarde.

Ik weet nog wel dat ik 4/5 jaar geleden 2 monitors heb gekocht van een bedrijf dat op beslist vermeld stond maar dat uiteindelijk oplichters bleken te zijn. Zelfs na meerdere verzoeken zijn ze nooit verwijderd.

Kortom. Opdoeken die toko.

Lars Harmsen

Waar kunnen we het gehele onderzoek terugvinden?

Ben van Bokhoven - Tribal

Beste Lars,

Een uitgebreidere versie van het onderzoek vind je op https://www.tribal.nl/blogs/onderzoek-60-nederlanders-shopt-kleding-online/.

Groet,

Ben

Freddy

Conclusie onderzoek
“Het onderzoek laat zien dat online succes samenhangt met meerdere factoren. Zo is een goede ranking in Google geen garantie voor online succes, maar *kan juist een hoge naamsbekendheid de doorslag geven.”

*Hier was geen onderzoek voor nodig, beetje open deuren intrappen.
Gekeken naar data-driven attributie spelen Google en de Vergelijkers een prominentere rol dan uit jullie onderzoek naar voren komt.

Nils Rooijmans

interessant, mogelijk dat kleding een bijzondere branche is wasarvoor geldt dat sterke merken de go to destination zijn geworden?

DDMA en IAB concluderen dat Google Shopping in 2016 hard groeide:
“Over heel 2016 is de besteding van adverteerders op PLA’s zelfs met 99 procent gestegen.”

bron: https://ddma.nl/actueel/searchonderzoek-iab-ddma-uitgaven-search-stijgen-2016-25-procent/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond