-

Waar blijven de mobiele webshops?

Iedere vijftien seconden wordt in Europa een aankoop via mobiel gedaan. Toch is het mobiele kanaal voor (web)winkels nog helemaal niet vanzelfsprekend.

Mobile is booming. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2, die Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org uitvoerde, maakt één op de vier Nederlanders gebruik van een tablet of telefoon om online te winkelen. Het performance advertising netwerk Zanox registreerde een totaal van twee miljoen mobiele transacties binnen Europa. Gartner berichtte in februari dit jaar dat er in het vierde kwartaal van 2011 47 procent meer smartphones over de toonbank gingen in vergelijking met het vierde kwartaal van 2010. De markt is verre van verzadigd.

 

Bron: Zanox Mobile Performance Barometer

Uit onderzoek blijkt dat mobiel winkelen in de retailsector het sterkst groeit. Het merendeel van de mobiele aankopen bestaat nog uit programma’s of applicaties voor mobiele apparaten. Tien procent van alle aankopen zijn DVD’s en blu-ray’s, gevolgd door muziekdownloads. Daarna pas komen retailproducten als kleding en schoenen, sportartikelen, tickets, mobiele telecom en zelfs huishoudelijke apparatuur op de lijst. Een koelkast kopen via een mobiel is eigenlijk dus helemaal zo gek nog niet.

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2

De consument beweegt zich dus al op het mobiele veld, maar aanbieders lijken nog niet zo ver te zijn. Er wordt wel overgestapt naar het mobiele kanaal – maar in een veel lager tempo. Opvallend is dat de inkomsten die via de iPad worden gegenereerd 63 procent hoger liggen dan bij andere mobiele dragers. Dit betekent dat de consument per drager ander winkelgedrag vertoont. De iPad is dan ook de nummer-één-inkomstengenerator van de mobiele markt en vervult vooralsnog het gat tussen het online winkelen op een PC of laptop en het winkelen op een mobiele telefoon. Hier dienen aanbieders rekening mee te houden bij het inrichten van een mobiele webshop of plaatsen van advertenties.

Mobiele webshops blijven achter
Slechts tien procent van de online winkels is volledig geoptimaliseerd voor smartphones. Ook advertentiebestedingen blijven achter op dit kanaal. Flurry.com vergeleek de tijd die de consument besteedt op mediakanalen met de budgetten die daaraan werden besteed. Het blijkt dat het budget dat door shops bijvoorbeeld aan televisie- en webadvertenties wordt besteed ongeveer gelijk is aan de tijd die de consument aan het medium besteedt. Maar het budget (een procent) versus de aandacht die naar het mobiele apparaat gaat (23 procent) is compleet uit verhouding. Een misgelopen kans voor de webshops.

Bron: MobPro

Het investeren in mobiele webshops loont. Gigant Amazon berekende dat de verbetering van de laadtijd op tablets met een honderd milliseconde leidt tot een omzetgroei van een procent. Investeren in je webshop is de moeite waard, maar het effect kan tevens averechts zijn. Een slecht toegankelijke mobiele webshop levert ook imagoschade op. Bijna de helft van de tabletgebruikers zegt een website niet meer te bezoeken als deze meer dan twee keer op zijn device haperde. Het achterblijven van de webshops heeft hier dan ook misschien mee te maken. Liever helemaal niet, dan een mobiele webshop die schade oplevert, lijkt het motto. De vraag is alleen wat meer kwaad doet.

Resources ontbreken
Het gebrek aan resources is vooralsnog de grote boosdoener in het achterblijven van de webshops.

  1. Het ontwikkelen van een mobiele webwinkel heeft investeringen nodig. Of het nu kennis of geld is, niet iedere webshop kan deze resources direct vrijmaken. Vooralsnog lijkt de explosieve exponentiële groei van mobiel gebruik de webshops te hebben overvallen. Ze hebben tot op heden weinig in dit kanaal geïnvesteerd en lopen daarom achter in hun ontwikkeling van hun mobiele webshops of apps.
  2. De discussie voor mobiel betalen is nog in volle gang en er is nog geen standaard methode ontwikkeld. Door de onduidelijkheid kunnen webshops hun klanten nog niet optimaal bedienen.

Shops moeten een inhaalslag maken om op de veranderde behoefte van de consument aan te sluiten. Het kopen van een product via mobiel moet een eenvoudige procedure zijn. In een ideale wereld wordt de consument met een maximum van twee kliks door de koopprocedure heen geleid op een tablet-app of een mobiel geoptimaliseerde website. In de komende periode zal de markt veel data moeten verzamelen over consumenten en hun veranderende aankoopgedrag. En deze informatie vervolgens omzetten in een goede mobiele strategie. Want zonder aanpassingen lopen (online) winkels onnodig veel inkomsten mis.

Deel dit bericht

8 Reacties

Geert Stolk

Er wordt echt nog te weinig onderscheid gemaakt in tablet en smartphone, terwijl de ervaring toch compleet anders is. het kleinere scherm en de kleine knopjes van de smartphone geven een heel ander soort gebruikservaring dan met een grotere tablet, waar tekst beter leesbaar is en meer ruimte is voor ondersteunende content. Daarbij is een tablet vaak een stuk minder mobiel dan een smartphone. De eerste wordt toch vaak thuis op de bank gebruikt, waardoor gegevens voor de betaling eerder voorhanden is.

Arek Kayhan

Het grote probleem zit hem juist in het voeren van een correcte multichannel strategie. Bedien de klant met jouw diensten op de manier en device of choice waarop diegene het functioneel kan gebruiken. Een iPad kan vaak vanuit een tablet compatible webshop worden benaderd, terwijl een smartphone een ander device met andere gebruikstoepassingen is, zoals Geert al aangeeft. Dit vereist een andere strategie, design en implementatie. Het is nu nog vaak het geval dat bedrijven het niet aandurven met een op maat gesneden multichannel strategie te komen en liever de kat uit de boom kijken bij de grote e-tailers. Mobile is geen extra kanaal meer, maar de weg naar innovatie en meer sales.

Ruud Stelder

“Het ontwikkelen van een mobiele webwinkel heeft investeringen nodig. Of het nu kennis of geld is, niet iedere webshop kan deze resources direct vrijmaken. Vooralsnog lijkt de explosieve exponentiële groei van mobiel gebruik de webshops te hebben overvallen. Ze hebben tot op heden weinig in dit kanaal geïnvesteerd en lopen daarom achter in hun ontwikkeling van hun mobiele webshops of apps.”

Dit is niet het geval, wie goed rondkijkt ziet dat een mobiele webwinkel, met mobiele checkout al voor 24 euro per maand beschikbaar is. Wij bieden voor ruim 2500 klanten al een mobile storefront, voorbeeld: http://www.smashingprints.com

Ronald van Rooijen

“Maar het budget (een procent) versus de aandacht die naar het mobiele apparaat gaat (23 procent) is compleet uit verhouding.”

Dit is niet uit verhouding. Waar in de grafiek geen rekening mee gehouden wordt is dat mobiele bezoekers op webshops weinig producten bestellen. Vaak kijken mensen via mobiele apparaten rond terwijl ze op hun desktop op laptop bestellen. Mensen moeten de omslag naar bestellen via mobiele apparaten nog maken. Dit is een van de redenen dat de webshops nog niet om zijn.

Franck van Diest

De stap naar mobiel maken is er niet alleen een die bestaat uit de overtuiging dat mobiel booming is, dat weet iedereen wel. Het gaat erom dat het inderdaad betaalbaar en bovenal begrijpelijk moet zijn om te starten met een eigen mobiel kanaal. Niet iedereen is op de hoogte van de technische werking van al dat moois en de app ontwikkelaars hebben de prijzen nog mooi hoog kunnen houden waardoor de (onterechte) perceptie bestaat dat mcommerce erg duur is.

De discussie over mobiel betalen is een grote dooddoener in deze. Helaas lijkt een oplossing voor Nederland nog ver weg. Reden te meer om te accepteren wat we hebben en dat zo goed mogelijk te bieden aan de consument. Bij het bekende blijven (bijvoorbeeld de eigen PSP) is een goed voorbeeld van herkenbaarheid voor ondernemer en consument.

Makkelijk voor mij om nu te zeggen dat iedereen naar app2shop.com moet komen voor een gratis trial en vandaag nog te starten met een eigen mobiel kanaal voor iphone, android en mobiel web. Maar aangezien ik dat nu al heb gedaan, kom eens kijken bij ons, voor 39,95 per maand heb jij eigen iPhone app van je webshop.

Margriet Pronk

Tsja, ik ben dan zo iemand die wel een mobile webshop wil. Natuurlijk ook de link uitgeprobeerd die Ruud Stelder vermeldde. Heel slim zo even reclame maken voor je bedrijf.

Echter, toen ik met mijn mobieltje op die site visitekaartjes in mijn webwinkel wilde gooien kreeg ik een foutmelding over mijn browser en mijn winkelmandje bleef leeg. Niet fijn voor de winkelier en geen goede reclame voor het bedrijf van Ruud.

Mocht iemand nog een goed bedrijf vinden wat me hiermee kan helpen dan graag! Kan het betaalbaar svp?

bart-jan modderkolk

Er wordt echt nog te weinig onderscheid gemaakt in tablet en smartphone, terwijl de ervaring toch compleet anders is. het kleinere scherm en de kleine knopjes van de smartphone geven een heel ander soort gebruikservaring dan met een grotere tablet, waar tekst beter leesbaar is en meer ruimte is voor ondersteunende content. Daarbij is een tablet vaak een stuk minder mobiel dan een smartphone. De eerste wordt toch vaak thuis op de bank gebruikt, waardoor gegevens voor de betaling eerder voorhanden is.

bart-jan modderkolk

Maar er zijn op dit moment 3000000 tablads in omloop alleen in nederland,en 85% van de Nederlandse markt heeft een smart fhone.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond