GrantyCard is startup die tweedehands markt nodig heeft

Amsterdam 8 mei 2017- GrantyCard is het eerste bedrijf dat kopers van exclusieve producten een vaste restwaarde garandeert. Een consument koopt een product met daarbij een GrantyCard en levert deze na een periode van een jaar of langer voor een van tevoren vastgestelde prijs bij GrantyCard in. Die levert het product aan recommerce-bedrijven zoals bijvoorbeeld Leapp en iUsed, waarna het product een tweede leven krijgt. Diverse partijen profiteren van deze duurzame oplossing.
“We beginnen met Apple, Samsung, racefietsen en kinderwagens”, vertelt initiatiefnemer Antwan Echtelt. “Bedrijven die deze tweedehands producten aanbieden (zogenaamde recommerce-bedrijven red.), missen een vast kanaal waar ze hun producten kunnen inkopen. GrantyCard verzekert deze bedrijven van een inkoopkanaal en de consument van een vaste restwaarde. Het is een win-winsituatie.”
Hoe werkt het
Een consument koopt bijvoorbeeld bij de aanschaf van een iPhone 6s een GrantyCard met een gegarandeerde restwaarde van 225 euro en een looptijd van twee jaar. Hij activeert de GrantyCard op GrantyCard.com en krijgt voor het einde van de looptijd een reminder. Vervolgens stuurt hij de iPhone naar GrantyCard op en ontvangt de 225 euro binnen vijf dagen op zijn bankrekening. “Je zou het statiegeld 2.0 kunnen noemen”, zegt van Echtelt. “En geen gedoe met online marktplaatsen en betalingen. Geen onbekenden aan je deur.”
Retailer
“De GrantyCard heeft ook een gunstig effect op de verkopen van de retailer”, zegt Van Echtelt. “Consumenten zijn eerder bereid exclusieve producten aan te schaffen als ze er zekerheid voor terugkrijgen. Dat is in de praktijk gebleken met bijvoorbeeld AppleCare, wat een langere productgarantie verzekert.”
Alle facetten
GrantyCard zelf verkoopt de ingenomen producten weer door aan recommerce-bedrijven, waarmee het langetermijncontracten sluit. Zo beweegt het bedrijf door alle facetten van de markt; het stimuleert de verkoop van nieuwe producten en zorgt voor de aanwas van kwalitatief hoogwaardige tweedehands producten. En de consument? Die krijgt zekerheid voor zijn geld.
Waar vind je de GrantyCard
De GrantyCard is al in een aantal winkels te vinden, zoals bij Ritel, een telecombedrijf met 21 vestigingen. Daar gaan de eerste ‘Cards’ al over de toonbank. Xando, een dedicated premium reseller voor het onderwijs, biedt de GrantyCard al online aan.
Van Echtelt is in gesprek met nog een aantal grote online en offline retailers. “Ik merk dat de huidige markt toe is aan een product als de GrantyCard. Langzaam beginnen bedrijven het voordeel in te zien.” Hij verwacht dan ook dat de GrantyCard eind 2017 in honderd winkels te vinden is en denkt er in de tussentijd 2.500 te verkopen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.