Groen licht voor drie nieuwe innovatieve onderwijsprojecten

Sinds 2015 worden de faculteiten van de UHasselt uitgenodigd om innovatieve onderwijsprojecten in te dienen. “Via de IOP’s willen we hen ondersteunen bij het uitwerken van onderwijsvernieuwingen”, zegt vicerector Karin Coninx. “Met de projecten hopen we als UHasselt voorop te kunnen blijven lopen in onderwijsinnovatie.”
De ingezonden voorstellen werden beoordeeld op onder meer hun innoverend karakter en/of koppeling aan het Onderwijsbeleidsplan; de duurzaamheid van het project en de mogelijkheid tot uitbreiding naar andere opleidingen/faculteiten; en op de haalbaarheid van de doelstellingen. Alle projecten hebben een maximale doorlooptijd van twee jaar. De drie gehonoreerde innovatieve onderwijsprojecten zijn:
1. Live Lab-platform
Faculteiten ARK en IIW (in samenwerking met PXL)
Steeds meer ontwerp- en bouw-gerelateerde opleidingen maken in hun onderwijs gebruik van project-based learning. De faculteiten ARK en IIW willen die methode optimaliseren en faciliteren door de oprichting van een Live Lab-platform – met een combinatie van en interactie tussen bestaande leer- en werkvormen (Design Studio Projects en Live Projects) én met de nieuwe (interfacultaire) Design & Build Projects.
2. Internationaal netwerk OGO-PGO rechten
Faculteit REC
Binnen dit IOP wil de faculteit Rechten een internationaal netwerk oprichten van rechtenopleidingen die eveneens het OGO-PGO-onderwijsconcept hanteren. Dat netwerk moet niet alleen inzetten op een verdere professionalisering van docenten én studenten, maar ook op een grotere profilering (vooral als het gaat om het student-centrale en inclusieve aspect van OGO-PGO). De faculteit zal nu verkennende gesprekken gaan voeren bij partners en experten van het netwerk samenbrengen.
3. Schetsatlas
Faculteit ARK
Voor het onderwijzen van schets(hand)vaardigheden/handelingen/processen wil de faculteit Architectuur en kunst gebruikmaken van videoregistratie. Concreet gaat het dan om tutorials van docenten via filmpjes die – live dan wel uitgesteld – te vinden en te raadplegen zijn op een website en/of in een digitaal archief.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.