Heinz lanceert nieuwe campagne op Facebook

Met de lancering van de First Harvest campagne, heeft Heinz Europe de aftrap gegeven van een reeks campagnes die inzetten op het werven van fans op Facebook. Heinz heeft hierbij de keuze gemaakt om te investeren in kwalitatief contact met haar klanten. Boondoggle Amsterdam werd niet alleen gevraagd om deze campagnes te ontwikkelen en uit te rollen in Nederland, België, Frankrijk, Zweden, Spanje en Duitsland, maar ook om voor deze zes landen een nieuwe Heinz website te lanceren.
Voor de introductie van First Harvest, een exclusieve gelimiteerde oplage ketchup, nodigt Heinz ketchupfans op www.heinzeersteoogst.nl uit de groei van de tomatenplanten te volgen en laat ze als eerste de nieuwe ketchup proeven. Elke 57ste bezoeker die connect met Facebook krijgt een genummerde fles Heinz First Harvest, nog voor de eerste oogst de winkels bereikt heeft. Op zich is het mechanisme heel eenvoudig, het leverde binnen een week bijna 5000 fans op voor Heinz Nederland op Facebook (facebook.com/Heinznederland).
Van conversie naar conversatie
Heinz weet als vele anderen dat de grootste uitdaging van Facebook is om “worth following, worth liking en worth sharing” te zijn. Er wordt veel aandacht besteed aan het blijven investeren in het onderhouden van de Facebook pagina met leuke, engagerende berichten. Dit leverde in 1 week tijd meer dan 500 interacties op met fans. “Elke interactie die onze fans hebben met Heinz wordt automatisch gedeeld met hun vrienden. Als je weet dat Facebook fans gemiddeld 130 vrienden hebben, krijg je heel snel een rimpeleffect in je bereik”, zegt Joel Bearden, brand communication manager Continental Europe at HJ Heinz.
Astrid Groenwegen, partner bij Boondoggle Amsterdam: “We weten uit onderzoek dat Facebook fans veel meer geneigd zijn om merken aan hun vrienden aan te bevelen en vaker geneigd zijn om de producten te kopen. Daarnaast ligt de kracht van Facebook op twee vlakken: je kan continu in contact blijven met je publiek en als je het goed doet, dan delen ze wat je doet bovendien met hun vrienden. Heinz gelooft helemaal in deze aanpak. Daarom hebben ze ons ook gevraagd om niet alleen campagnes voor ze te bedenken die “worth liking and sharing” zijn, maar ook om het hele digitale ecosysteem onder handen te nemen. Zo komt er binnenkort een nieuwe Heinz website in 6 landen, waarbij website en Facebook heel erg verweven zullen zijn”.
Boondoggle Amsterdam
Boondoggle Amsterdam is dit jaar bij de SpinAwards uitgeroepen tot beste interactieve bureau van de Benelux. Het bureau, opgericht in 2007 en geleid door Tom de Bruyne, Astrid Groenewegen en Gaston Serpenti, gelooft in merken die de digitale mens weten te overtuigen door zich echt opmerkelijk te gedragen. Opmerkelijk gedrag voedt word-of-mouth en dit beïnvloed consumenten die hier actief naar op zoek gaan. Boondoggle werkt voor klanten als KLM, Heinz, AkzoNobel, Rabobank en Nike. Een van het meest succesvolle campagnes tot nu toe was ‘KLM Surprise’, welke heeft geresulteerd in een Gouden SpinAward in Cross Media, een Webby en een Bronzen PR Lion in Cannes in 2011.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.