Industry Wire

Geplaatst door MOA

Fair Data: Privacy in vertrouwde handen

Voor consumenten is het niet altijd inzichtelijk hoe organisaties omgaan met hun data en privacy. Daarom heeft de MOA, Center for Marketing Insights, Onderzoek en Analytics het keurmerk ‘Fair Data, privacy in vertrouwde handen’ ontwikkeld. Alleen organisaties die lid zijn van de MOA, en zich daarmee confirmeren aan strenge integriteitssregels, mogen het Fair Data keurmerk voeren op hun uitingen richting de consument, zoals bijvoorbeeld op vragenlijsten.

Al vanaf 1950 hanteert de marktonderzoekbranche een integriteitsscode om de anonimiteit van de consument bij marktonderzoek te waarborgen. Deze sector is daarmee de oudste branche die oog heeft voor de privacy van de consument en de bescherming van persoonsgegevens. Daar is de marktonderzoekbranche trots op!

Al heel vroeg had de branche door dat het beschermen van persoonsgegevens van respondenten één van de allerbelangrijkste voorwaarden is om goed onderzoek te kunnen verrichten. Enerzijds geeft dit de consument het vertrouwen dat er niets anders met zijn of haar informatie wordt gedaan dan het maken van anonieme rapportages. En anderzijds heeft de branche er nooit belang bij gehad om op individueel niveau onderzoekgegevens te analyseren. Het gaat immers bij marktonderzoek niet om het individu maar juist om de bevindingen van de gehele doelgroep.

Wat voor de marktonderzoekers al tientallen jaren niets nieuws is, is voor andere branches helemaal niet zo vanzelfsprekend. Daar komt bij dat consumenten zich veel meer bewust zijn geworden van de gevaren die het delen van privacy gevoelige informatie op het web en in de social media met zich mee kan brengen. Steeds vaker willen consumenten de zekerheid dat bij het delen van persoonsgegevens met een derde partij, zij er op kunnen vertrouwen dat die privacy gevoelige informatie bij die organisatie in vertrouwde handen is.

Als een bedrijf het Fair Data keurmerk voert kunnen consumenten nu in één oogopslag zien dat bij die organisatie hun data, én dus hun privacy in vertrouwde handen is. Daarnaast heeft de MOA de Fair Data gedragsregels voor marktonderzoek en analytics geïntroduceerd om ook in deze tijd een voortrekkersrol te vervullen voor een veilige omgang met persoonlijke data waarbij het consumentenbelang voorop staat. Dat biedt houvast en zekerheid voor de consument.

Mee doen aan marktonderzoek, ja graag! Maar dan alleen met dit keurmerk:

Fair Data, privacy in vertrouwde handen, powered by MOA. Dat biedt zekerheid!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht