-

Eén-productkoers van VisDeal verovert Europa

Menig bedrijf komt voort uit een gemis of een uit de hand gelopen hobby, maar bij Willem en Teun Bontrup, eigenaren van VisDeal en VisDealshop, is dit allerminst het geval. Geïnspireerd door Groupon en iBood kijken zij vooral naar de kansen die bepaalde markten met zich meebrengen en hoe ze deze kunnen omzetten in zoveel mogelijk orders. “De omzet verdubbelt nog ieder jaar.”

De broers begonnen hun ondernemersavontuur in 2011 met de dagelijkse deal-site VisDeal. “We geloven sterk in een model als Groupon en iBood, al denken wij dat het lucratiever is om je te specialiseren in een bepaalde niche.” Na grondig marktonderzoek kwam de visbranche als beste uit de bus. “De hengelsport kent ongekend veel producten. En aangezien ruim 5 procent van de bevolking vist, betekent dit dat de markt groot genoeg is.”

Nummer 1 van de markt worden

Door restpartijen te kopen bij hengelsportspecialisten, hier setjes van te maken en deze scherp geprijsd aan te bieden, wist VisDeal al snel de consument voor zich te winnen. En ook de leveranciers weten het bedrijf steeds beter te vinden. “In het begin moesten we leuren om producten te mogen inkopen, maar inmiddels werken we met zo’n 100 leveranciers samen. Ook laten we in China een eigen lijn produceren, waardoor we standaard vele duizenden producten op voorraad hebben.”

Het alsmaar groter wordende assortiment in combinatie met de vraag van de hengelsport liefhebber om op elk gewenst moment scherp geprijsde artikelen te kopen, zorgde er in 2014 voor dat het bedrijf werd uitgebreid met een webshop. VisDealshop bevat inmiddels meer dan 18.000 artikelen en is goed voor 35 procent van de omzet. De labels zorgen er gezamenlijk voor dat er dagelijks ruim 450 orders moeten worden verwerkt, waarvan ongeveer de helft naar het buitenland gaat.

Naast Nederland is VisDeal(shop) actief in België, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Denemarken. Maar het uiteindelijke doel van de broers is om heel Europa te veroveren. “We willen de nummer 1 van de markt worden én blijven.” Om dit voor elkaar te krijgen, zetten de broers sterk in op het vergroten van de omzet en naamsbekendheid. Dit gebeurt via de gebruikelijke online marketingkanalen als SEO en SEA, maar ook via Facebook-advertenties en retargeting-campagnes.

‘Het is fijn om te werken met een partij die écht weet hoe het werkt’

Net als bij de oprichting van het bedrijf, gingen de broers in hun zoektocht naar een geschikte samenwerkingspartner grondig te werk. “Onze ambities zijn niet gering, dan moet je wel met een ervaren partij in zee gaan. Bij AdResults hadden we meteen een goed gevoel. Bovendien hebben ze een goede trackrecord en daar draait het uiteindelijk om.”

In Nederland behoort VisDeal(shop) al tot de top. Maar aangezien de broers marktleider van alle Europese vislanden willen worden, is er nog werk aan de winkel. Omdat de deals hoofdzakelijk via de (dagelijkse) nieuwsbrief worden gepromoot, lag vooral de eerste jaren de nadruk op het werven van nieuwsbriefleden. “We zitten inmiddels op ruim 350.000 abonnees, dat moeten er minimaal 1 miljoen worden.”

Door sterk mee te gaan in de beleving van een bepaald type visser, probeert VisDeal de deals zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor haar abonnees. “Je zou verwachten dat hengelsportliefhebbers in grote lijnen hetzelfde gedrag vertonen, maar een karpervisser vraagt een heel andere benadering dan een vliegvisser.” Daarom zorgt VisDeal(shop) ervoor dat de nieuwsbrief wordt gesegmenteerd per doelgroep, zodat de meest relevante deals bovenaan komen te staan. Ook krijgt elke nieuwsbrief een titel die het meest interessant is voor dat type visser.

Daarnaast wordt er sinds begin 2017 flink gebruikgemaakt van de zakelijke kansen die Facebook biedt. “Via gerichte advertenties wisten we in korte tijd zo’n 200.000 hengelsportliefhebbers aan ons te binden.” Een interne social media-expert zorgt er vervolgens voor dat de volgers dagelijks worden voorzien van interessante visfeitjes, toepasselijke foto’s en grappige filmpjes. “Onlangs zorgde een post voor 50.000 reacties. Talloze mensen werden erin getagd en het werd diverse keren gedeeld, waardoor we een bereik hadden van 2,5 miljoen mensen! Het is natuurlijk niet altijd zo’n feest, maar soms schiet je goed raak.”

‘De visbranche biedt nog volop kansen’

Nu zowel het aantal deals als het aantal abonnees fors is toegenomen, kan de focus worden verlegd naar directe verkopen. Dit gebeurt onder meer via retargeting campagnes. “Het fijne van AdResults is dat ze ons ook durven af te remmen. We willen wel eens doorslaan in ons enthousiasme, maar dan zegt onze consultant gerust dat we even moeten temperen om hiermee een averechts effect te voorkomen. We betrekken hen ook bij andere bedrijfsvraagstukken, zoals de afweging of we een loyaliteitsprogramma moeten opzetten.”

Ook de vraag of het verstandig is om het concept uit te rollen in andere branches komt af en toe voorbij. Hoewel Teun en Willem zich de komende tijd volledig willen focussen op de hengelsportliefhebber, sluiten zij niet uit dat het bedrijfsmodel op termijn breder wordt ingezet. Maar voor nu biedt de visbranche nog volop kansen. “We weten nog ieder jaar onze omzet minimaal te verdubbelen. En als het aan ons ligt, blijven we die lijn nog wel even vasthouden.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Franz - Landbouw en vissenei mooi artiekel

Mooi artiekel ga zo door

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond