Deel dit artikel
-

‘Leren presenteren met een VR-bril werkt’

Leren presenteren voor een virtueel publiek – met een VR-bril – lijkt minstens zo effectief te zijn als voor een echt publiek. Dat blijkt uit het onderzoek dat Stan van Ginkel van Hogeschool Utrecht uitvoerde onder studenten.

De studenten gaven hun presentatie met behulp van op maat gemaakte software, waarbij een virtueel publiek reageert op de prestaties van de presentator.

De eerste resultaten zijn positief: studenten ervoeren de feedback van de VR-bril als ‘gedetailleerd en analytisch’.

Het onderzoeksproject is onderdeel is van een innovatieprogramma van HU-Instituut Archimedes, waar studenten worden opgeleid tot leraar in het middelbaar en voortgezet onderwijs. De komende tijd wordt de software doorontwikkeld.

Van Ginkel doet met twaalf professionals al langer onderzoek naar de mogelijkheden om virtual en augmented reality te gebruiken in opleidingen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Luc van Poelje - Dekdam co.ltd.

Ook in de psychiatrische zorg wordt geëxperimenteerd met 3D werelden. Wij maken veel 3D voor Google Oculus e-learning applicaties. De ervaring van een interactief 3D object of beeld geeft je hersens impulsen. Of het nu om gaming gaat of de therapeutische werking van een rustig strand of juist een 3D mechanisch object. Het is heel interessant om te zien wat we nog meer kunnen verwachten. Het lijkt pas nu in een versnelling te komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond