Cabture: van verloren reistijd naar interactieve beleving

Cabture maakt van reizen een beleving. Het bedrijf ontwikkelde data gedreven software om met reizigers in taxi’s te communiceren op een interactieve en dynamische manier. Hiermee wil het bedrijf verloren reistijd waarde geven: voor individuele passagiers en voor adverteerders. Met succes, binnen twee jaar groeide het bedrijf van start- naar scale-up. Na een crowdfunding campagne op internationaal platform Eureeca en deelname aan een acceleratorprogramma, maakt Cabture zich nu klaar voor internationale expansie.
Reistijd wordt door vele gezien als verloren tijd. Dit terwijl reistijd kansen biedt voor hogere klanttevredenheid en serviceverbetering. Met Cabture wil El Rowidi reistijd waardevol maken. Cabture biedt onboard informatiesystemen voor taxi’s in de vorm van een tablet, de Cabtab, met als doel de reiservaring van passagiers te verbeteren. Deze software biedt reizigers veiligheid, relevante content en vermaak. De Cabtab toont praktische reisinformatie, integreert verschillende muziek- en nieuwsdiensten en informeert over horeca- en retail gelegenheden rondom eindbestemming in combinatie met aanbiedingen. Zo is het voor passagiers mogelijk om tijdens een taxirit in te checken voor een vlucht, onderweg naar een congres het programma en sprekers in te zien en het nachtleven in een bepaalde stad te ontdekken door middel van timetables en muzieksamples van aangesloten clubs. “We verzorgen als het waren een door-to-door experience, passend bij de 24-uurs economie waarin we leven,” aldus El Rowidi.
Inzetten op internationale groei
Bekende platformen zoals Tours & Tickets, locaties als The Harbour Club en Club AIR en merken als Samsung, zien de waarde van Cabture in en hebben zich aangesloten als contentpartner. Nu Cabture in Nederland volledig operationeel is, ambieert Cabture internationale groei. Om efficiënt te kunnen opschalen en het raamwerk voor de expansie te bouwen, nam de startup deel aan een acceleratorprogramma van Startup Bootcamp. In dezelfde periode startte Cabture een crowdfunding campagne op internationaal platform Eureeca om kapitaalkrachtige en strategische investeerders aan te spreken en zogenoemd smart money op te halen. Het platform, dat een verbinding legt tussen Europa, het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en het Verenigd Koninkrijk, hielp Cabture naast een financiële boost met toegang tot buitenlandse markten. “Internationale crowdfunding gaf ons de kans trotse mede-eigenaren te vinden met voeten in de grond om ons concept lokaal verder uit te bouwen,” aldus El Rowidi.
Inmiddels zijn succesvolle pilots afgerond in Oostenrijk, Duitsland en lopen aanvragen vanuit Singapore en Zuid-Amerika. Ook heeft de overheid van de Verenigd Arabische Emiraten een aanbesteding gedaan om de software in 2.200 taxi’s te plaatsen met als doel de vier miljoen toeristen die Dubai voor de World Expo in 2020 zullen bezoeken te informeren over alle belevenissen in de stad. Bij elke internationale uitbreiding stapt het team van Cabture terug naar de tekentafel. “Internationale groei is geen knip en plak werk, elke markt heeft een eigen aanpak nodig. Pas nadat wij volledig operationeel zijn in één land, breiden wij verder uit,” aldus El Rowidi.
De toekomst
Naast het bedienen van de taximarkt, ziet El Rowidi ook een toekomst voor de software in andere openbare vervoersvormen. ”De grote droom is om reizigers een seamless and engaging experience te bieden, in welke vorm van vervoer dan ook,” aldus El Rowidi. De mogelijkheden voor de luchtvaartindustrie worden momenteel verkend in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daarnaast ambieert Cabture een grote rol te gaan spelen in autonoom transport. “De behoefte aan informatie en controle wordt bij zelfrijdend vervoer, groter dan ooit. Wij sorteren voor op deze revolutie,” geeft El Rowidi aan.
Tot het zover is blijft Cabture haar huidige diensten optimaliseren en introduceren op internationale markten. In 2018 is het doel om de software in ongeveer 2.500 taxi’s te integreren en in contact te komen 7,5 miljoen passagiers. Om de ontwikkeling voort te zetten start het bedrijf binnenkort een Series A-investeringsronde om via Venture Capitalists één tot anderhalf miljoen euro aan te trekken.
Over Cabture
Cabture maakt van het taxinetwerk een kanaal voor data-driven communicatie en van vervoersritten een interactieve belevenis. Met de innovatieve tablet biedt Cabture reizigers een veilige reis door informatie over de rit en chauffeur en integratie van een noodknop, verschillende vormen van vermaak en relevante advertenties en aanbiedingen met betrekking tot hun eindbestemming zoals horeca, retail en evenementen. Eigen muziek in de taxi kan worden afgespeeld door een koppeling met verschillende stream-diensten en het nieuws, het weer en ov-reistijden worden real time getoond. Met Cabture kunnen adverteerders gericht in contact komen met potentiële klanten. Door on the way to the point of sale aanbiedingen te doen is de kans op conversie groot. Daarnaast krijgen zij door middel van een persoonlijk dashboard gedetailleerd inzicht in het bereik van de advertenties, wat de kans geeft tot optimalisatie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.