Ontslagen bij TomTom-dochter iLocal

Bedrijvengids iLocal stopt met de directe verkoop van advertenties en moet daarom 19 medewerkers ontslaan. Na de zomer neemt TomTom een nieuw, passender bedrijfsmodel in gebruik.
Een woordvoerder van TomTom verklaart waarom iLocal ontslag voor 19 man personeel heeft aangevraagd. “Het bedrijfsmodel van iLocal, waarbij medewerkers met de auto bij adverterende klanten langs gaan, is niet houdbaar. De ontslagen raken daarom met name de direct sales-activiteiten”.
“In de tweede helft van 2009 benaderde iLocal ons omdat het hen niet goed ging. We zijn op hun aanbod ingegaan en hebben het bedrijf in december overgenomen“.
Het exploitatiemodel van iLocal verandert van direct in naar online sales. Vanaf augustus of september aanstaande kunnen bedrijven zich, net als bijvoorbeeld bij Google AdWords, melden bij de iLocal-site als belangstellend adverteerder.
Op de self service-site krijgen ze de keuze om met een basale naamsvermelding te worden opgenomen in de bedrijvengids of, tegen betaling, met uitgebreide bedrijfsinformatie. Die informatie wordt weergeven op het vaste en mobiele web, alsmede in TomToms routekaarten.
iLocals nieuwe bedrijfsmodel zal ook naar het buitenland worden geëxporteerd. Details daarover kan TomTom niet geven.
De koersverschuiving bij iLocal valt samen met Googles toenemende inspanningen om bedrijven zich gratis op Google Maps te doen presenteren. De gratis bedrijvengids van Google heet Places en wordt actief doorontwikkeld in de VS. Onderdelen daarvan druppelen gestaag door naar andere landen, waaronder Nederland.
Foto: Erwin Boogert (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Marco
TomTom gaat zich dus actief bezighouden met locatie gebaseerde advertenties. Ben benieuwd hoe dit samenvalt met het nieuwe webkit platform, de TomTom appstore en de samenwerking met Twitter Places. Klinkt alsof TomTom een grote verandering ondergaat om de concurrentie aan te kunnen.
peter
Kan Ilocal hun zoekmachinetechnologie niet licenseren. Ik ben wel geinteresseerd! Als het betaalbaar is natuurlijk
Dion - Brandley
TomTom blijf dichter bij de basis en innoveer je product. Logischer is het om je techniek te koppelen aan technologie?n zoals Layer: ik pak mijn navigatie uit de auto en gebruik deze als stadsgids en als taalgids in het buitenland.
Wouter - Ematters
Een logische stap lijkt me, de advertentie inkomsten van directories staan al veel langer onder druk. Zie ook de a.s. verkoop van de Telefoongids/Gouden Gids. Waar volgens mij de sleutel tot het succes licht is niet meteen het betaalmodel maar het businessmodel. Het moet gaan om relevatie voor de gebruiker. Zoals een adverteerder met weinig relevantie eenvoudig de bovenste positie kan kopen, zullen gebruikers een negatieve gebruikerservaring hebben en niet snel terug komen.
Philippe De Ridder
Interessante evolutie om te volgen. Ik heb de ontwikkelingen bij iLocal toegevoegd aan de lijst van Nederlandse-Belgische voorbeelden van business model innovatie: http://www.businessmodelinnovatie.be/