Industry Wire

Geplaatst door Liftov

Beter lezen door educatieve game

Educatieve game “Leesturbo” zeer succesvol dankzij samenwerking Zwijsen, Radboud Universiteit Nijmegen en digital agency Liftov

Om de automatisering van de woordherkenning te stimuleren, heeft Zwijsen in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen en digital agency Liftov “Leesturbo” ontwikkeld.

Zelfvertrouwen
Veel oefenen met vlot én correct lezen is belangrijk om te komen tot een goede automatisering van de woordherkenning. Dit ondersteunt ook het tekstbegrip: hoe minder tijd en energie een leerling hoeft te steken in het herkennen van woorden, hoe meer aandacht hij kan besteden aan het begrijpen van wat hij leest.

Zwakkere leerlingen kampen met weinig zelfvertrouwen, vinden snel lezen moeilijk en doen dit niet en dit heeft ook effect op de leerresultaten van andere vakken. Leesturbo is een extra leerlingprogramma bij de leerlingsoftware van Zwijsen “Veilig leren lezen”.

Spelmechanisme
Het spelmechanisme, waarin je woorden zo snel mogelijk moet categoriseren, in combinatie met de verhalende context en positieve directe feedback maakt deze game uniek. De game staat in het teken van Tim de postbode. Tim bezorgt post over de hele wereld en de leerling gaat hem daarbij helpen. De leerling leest bij elke opdracht een woord en moet vervolgens snel aangeven of dit een bestaand woord is of niet, óf aangeven in welke betekeniscategorie het woord hoort, zoals mensen, dieren, eten en drinken, en sport en spel.

Omdat de leerling tijdens het lezen een koppeling moet maken met de betekenis van het gelezen woord, komt er een diepe verwerking van het woord tot stand. Immers, hoe meer eigenschappen van het woord er opgeroepen worden, hoe sterker het woord in het geheugen verankerd wordt en hoe sneller het vervolgens weer uit het geheugen opgehaald kan worden.

Resultaat
Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat het leereffect veel groter (2 x keer sneller ) is dan bij bestaande interventies. Het blijkt dat kinderen die met Leesturbo oefenen, meer vooruitgaan op de Drie-Minuten-Toets dan kinderen die dat niet doen. Bijzonder is dat dit effect ook optreedt bij woorden die niet geoefend zijn in Leesturbo.

De samenwerking tussen de drie specialistische partners (universiteit, gamification design en uitgeverij) is bewezen succesvol.

Mariek Witlox (Liftov): “Onze samenwerking is heel prettig. We zijn echt complementair en dragen in ons eigen expertise bij aan een uitzonderlijk resultaat dat inmiddels heeft bewezen succesvol bij te dragen aan de leesvaardigheid en dus het zelfvertrouwen van leerlingen.”

Annemieke Smits (Uitgever Zwijsen uitgeverij: “De hechte samenwerking tussen onze onderwijskundigen, de onderzoekers van de Radboud Universiteit en het design en development team van Liftov was prettig en productief. Leesturbo is een aantrekkelijk spel geworden, gebaseerd op een evidence based concept met een significant leereffect, waar leerlingen graag mee oefenen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht