Deel dit artikel
-

Zcapes zet in op mobiele startpagina

Zcapes is de naam van het nieuwe bedrijf van Raimo van der Klein, dat een interactieve “mobiele startpagina” in het leven wil roepen. Van der Klein kondigde zijn bedrijf gisteren aan op Mobile Monday, het maandelijkse evenement in de Rode Hoed in Amsterdam, dat hij zelf hielp oprichten.

Zcapes wordt onderdeel van SPRXmobile, het adviesbedrijf van Van der Klein, Claire Boonstra, Yuri van Geest en Maarten Lens Fitzgerald. "Ik kan me maar op een ding goed concentreren," zegt Van der Klein, die gisteren ook meteen afscheid nam als voorzitter van Mobile Monday Amsterdam. Marc Fonteijn, eigenaar van 31Volts en programmamanager van het evenement, neemt zijn taken waar als ad interim.

Mobile Monday stond maandag in het teken van de sociale interactie en mobiele technologie onder de noemer How Mobile Changed Society. Twee sprekers – de extentrieke Fin Teemu Arina en de van de kansel predikende Amerikaanse science fiction-schrijver Bruce Sterling – zorgden voor wijdlopige filosofische bespiegelingen, maar het nieuws zat dit keer  in de kop. Na een verhandeling over contextuele diensten en dynamische content kondigde Raimo van der Klein de nieuwe startup Zcapes aan. De site gaat binnenkort live.

Zcapes moet een soort interactieve startpagina voor mobiele telefoons worden, die rekening houdt met de context, zoals de locatie waar de gebruiker zich bevindt of de interactie met vrienden. Communicatie vormt onderdeel van het concept. Net als bij de echte startpagina zijn het de gebruikers zelf die de startpagina samenstellen. Zcapes wil verdienen aan contextuele advertenties, net zoals Google dat doet, zegt Van der Klein tegen Emerce.

Johan Koolwaaij, onderzoeker bij het Telematica Instituut, presenteerde in Amsterdam een soortgelijk conceprt, de nieuwe (mobile) social website IYOUT, een soort Jaiku/Twitter die snapshots maakt van het leven van alledag (foto’s, liveblogging) en die informatie deelt met soortgenoten. Via IYOUT moeten gebruikers met dezelfde interesses elkaar kunnen vinden of kunnen aangeven dat zij openstaan voor een nieuwe relatie. Voor Koolwaaij is IYOUT nu nog een sociaal experiment. "We willen onderzoeken hoe gebruikers hiermee omgaan."

IYOUT en Zcapes doen allebei enigszins denken aan de Poolse dienst Belysio, een vriendenradar die afgelopen zomer in de Benelux werd gelanceerd. De software bepaalt de plaats van het mobieltje aan de hand van de gebruikte telefoonmast of met GPS en Belysio-vrienden verschijnen als ballonnetjes op een Google-kaart.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Raimo van der Klein

@Jan Libbenga Dank voor het posten van dit artikel. Als beginnende startup is publiciteit zeer welkom. Echter jouw vergelijking met Belysio klopt geheel niet. Zo zijn wij er nog niet eens uit of wij wel met een 'map view' gaan werken. Verder is het niet de bedoeling om vrienden te localiseren met deze dienst.  Jouw vergelijking met startpagina klopt meer.  Op korte termijn hoop ik je te kunnen uitnodigen voor deze dienst zodat je het zelf goed kan ervaren.

Jan Libbenga

Ik heb ook niet geschreven dat het om exacte kopieen gaat, natuurlijk, en de opmerking had ook betrekking op IYOUT.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond