Deel dit artikel
-

Plaxo voor 100 miljoen in de uitverkoop

Online adresboek annex profielensite Plaxo.com, ooit een notoir bulkmailer, staat naar verluidt in de etalage. De eigenaren zoeken een nieuw moederbedrijf onder wiens vleugels de webdienst sneller kan groeien.

Honderd miljoen dollar moet de site opbrengen die een jaar geleden 15 miljoen geregistreerde gebruikers had. Investeerders, onder wie Sequoia Capital, staken een kleine 30 miljoen dollar in het online adresboek dat zich ontwikkelde tot een soort profielensite. Voor de geldschieters is de tijd rijp om uit te stappen.

Plaxo.com bevindt zich op een drukke markt waar enkel de macht van de grote getallen geldt. Tot de concurrenten behoren LinkedIn.com, Xing.com maar ook een site als Facebook.com, die ook in het bedrijfsleven een geaccepteerd medium begint te worden.

Vorige maand nog voerde LinkedIn een update door van zijn website om deze bruikbaarder te maken voor een bredere groep gebruikers.

Volgens de New York Times is de zakenbank Revolution Partners aangetrokken om de verkoop te begeleiden. Hoeveel gebruikers de site nu heeft en hoe het er financieel voorstaat, is niet bekend. Plaxo meldt een substantiële groei in gebruik van Plaxo Pulse sinds het mogelijk is externe diensten via Open Social te importeren in de site.

Deel dit bericht

9 Reacties

Tim Bijlsma

Pfff 100 miljoen? In geen 100 miljoen jaar…bouw er dan voor een paar ton zelf een.

Boris Veldhuijzen van Zanten

De kracht van Plaxo is dat het je addressbook automatisch up-to-date houdt. Dat doet geen enkele andere service online. Vandaar ook die vele miljoenen gebruikers dus. Wat dat betreft hebben ze geen concurentie en is het dus ook een uniek bedrijf. het zou me niet verbazen als de uiteindelijke prijs nog veel hoger zal gaan liggen dan de 100 miljoen die hier genoemd wordt. Alleen al de waardering van de laatste ronde zal op de 100 miljoen hebben gelegen. 500 miljoen lijkt me wat dat betreft dus waarschijnlijker…

Bob Jansen

Newscorp kom er maar in… Heel waarschijnlijk dat het voor meer geld over de toonbank gaat. De ontwikkelingen op Plaxo van de afgelopen tijd zijn gewoon erg goed. De manier waarop het je adresboek synchroniseert werkt gewoon heel erg goed en is handig. Niet alleen het synchroniseren werkt perfect. Het bij elkaar laten komen van meerder kalenders is voor veel mensen een goede uitkomst. Zelf gebruik ik het nu ook al weer een tijdje en ben erg tevreden. Zeker het daar geen vervanging maar meer een koppeling is, en met al deze netwerksites is dat heel handig.

Timon Kuit

Leuk om te lezen dat er 30 miljoen dollar in Plaxo is gestoken en dat de waarde binnen enkele jaren meer dan verdrievoudigd is. Het feit dat Plaxo een aankoppeling is en synchroniseert met outlook zijn naar mijn mening de sterkten van dit product. Toch vraag ik mij af of het voor iedereen direct duidelijk is wat deze dient doet?

Eric van Spaander

Plaxo….. een zeer irritante website die mij spamt vanuit de adresboeken van onwettende nieuwkomers! Zeker de afgelopen maanden is de spam (invites) toegenomen. Nu begrijp ik waarom ze dit doen…. om het aantal gebruikers te boosten. @Boris:Ooit van Windows Live Contacts gehoord? Die voert automatische updates met authorisatie levels allang uit! Nee dat Plaxo kan wat mij betreft een langzame dood sterven.Ik had ook niet verwacht dat een geronomeerde partij als Seqoia Capital zo'n fout heeft begaan. Van de buitenkant ziet het er goed uit maar de wijze waarop zij aggresief hun userbase uitbouwen is not-done! 

Michiel

Ik kan me zo voorstellen dat mensen juist social networking moe gaan worden in 2008. Weer toegevoegd worden aan een Hyves, Facebook of Linked In lijstje door een semi onbekend iemand. Ik denk zelf dat de overkill aan applicaties, samen met nog steeds uitblijven van business die gegenereerd gaat worden uit deze netwerken zal leiden tot het verminderen van het aantal profielensites. Tel daar bij op dat steeds meer social networking applicaties toegevoegd worden aan websites die op een andere manier al wel geld generen, dan denk ik dat er maar weinig puur social networking sites overblijven.

Eddy Koper

Een goed voorbeeld van aandeelhouders die denken meer te kunnen cashen. Als investeerders echt in Plaxo geloven zou de verkoop niet nodig hoeven zijn. Cisco is groot aandeelhouder in Plaxo, voor degene die dat niet wisten. Dus als Cisco en Sequoia een exit willen kunnen ze dat zelf, dus een externe partij die moet verkopen….  Er ligt waarschijnlijk al een deal op tafel. Er wordt handig gebruikt gemaakt van de media die de prijs moeten opdrijven.

Maarten

Die spam is inderdaad irritant. De manier dat gedaan wordt is bovendien dubieus: Je moet je inlognaam + wachtwoord van Gmail/Hotmail/LinkedIn/etc. aan Plaxo geven zodat ze kunnen inloggen in jouw account en je adresboek kunnen uitlezen. En dan moet je ze maar op hun woord geloven dat daar geen misbruik van wordt gemaakt door Plaxo, een corrupte werknemer van Plaxo of een phisher die zich als het "betrouwbare" Plaxo voordoet.. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat mensen en mass hun inloggegevens weggeven op het moment dat daar om gevraagd wordt. Een van de vuistregels van computerveiligheid is om NOOIT je wachtwoord aan derden te geven.

Jeroen

Stekker eruit… doodmoe word ik van dit soort sites. Heb zo langzamerhand een dagtaak aan het beheren van deze onzin. De helft van de mensen die mij invites sturen zou ik nog niet eens scharen onder de noemer 'vage kennissen', maar afficheren zichzelf wel als belangrijk business contact. Nee hoor. Van belanrgijke business contacts heb ik een rechtstreeks e-mailadres en mobiel telefoonnummer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond