Industry Wire

Geplaatst door Child Focus

Steeds meer bedrijven sturen hun werknemers naar scholen om jongeren op te leiden in veilig internetgebruik

Op 22 oktober zet de privésector zich weer in om, in samenwerking met Child Focus, kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar bewust te maken van het belang van een veiliger gebruik van het internet en de sociale media via het “Internet Safe & Fun”-preventieprogramma. Honderdvijftig vrijwillige medewerkers van Proximus, ING en Xylos zijn deze dinsdag in evenveel scholen aanwezig om de voordelen en risico’s te bespreken die verbonden zijn aan platformen als Tik Tok, Fortnite, Snapchat, Instagram… Interactieve en actuele workshops om jongeren aan te moedigen na te denken over hun online gedrag.

“Nooit meer als een kip zonder kop op het internet !” Dat is het motto dat vandaag wordt gebruikt door ongeveer 150 medewerkers van Proximus, Xylos en ING, die vrijwillig naar meer dan 300 klassen van het basisonderwijs in België gaan. Deze door Child Focus opgeleide medewerkers moedigen de kinderen aan om sociale netwerken op een intelligente en creatieve manier te gebruiken. Concrete situaties, afkomstig van Tik Tok, Fortnite, Instagram en Snapchat, dienen studenten aan te zetten tot reflectie over hun online gedrag. De workshops willen actueel, interactief en leuk zijn voor de jongeren.

Preventie is noodzakelijk omdat jongeren steeds meer aanwezig zijn op allerlei digitale platforms en hoewel online surfen duizenden mogelijkheden biedt, is het soms erg moeilijk om een goed evenwicht te bewaren. Kinderen moeten worden begeleid en omkaderd, elke speler in de samenleving heeft daarin een rol te spelen en de partners hebben dit goed begrepen.

Een unieke samenwerking!

Dit unieke intersectorale partnerschap biedt ons de mogelijkheid om niet alleen twee dagen per jaar het bewustzijn te vergroten, maar ook om honderden scholen te betrekken bij media-educatie voor studenten. De campagne “Internet Safe & Fun” is de ideale gelegenheid voor scholen om initiatieven te lanceren om een veiliger internet in hun scholen te bevorderen. Ze wordt voor het negende jaar op rij georganiseerd.

Dankzij Proximus en Microsoft, trouwe partners van het project sinds 2010, bereikt Child Focus meer dan 12.000 kinderen per jaar. Dit jaar kan het programma rekenen op de steun van twee nieuwe bedrijven: ING en Xylos. Een fantastische kans om nog meer studenten en docenten te bereiken.

Dit sensibiliseringsprogramma zou niet mogelijk zijn geweest zonder de betrokkenheid van de bedrijven die hun eigen werknemers de mogelijkheid bieden deze workshops op vrijwillige basis en tijdens hun werkuren te geven. Child Focus levert het lesmateriaal en traint de vrijwilligers/medewerkers. “Elk jaar zien we een groeiend enthousiasme onder onze medewerkers om deel te nemen aan dit programma. Het past perfect in onze missie van sociale verantwoordelijkheid”, zegt Xavier Dekeuleneer, Corporate Social Responsibility Manager bij Proximus.

Leraren worden niet vergeten, omdat het voor hen soms erg moeilijk is het juiste lesmateriaal te vinden omtrent mediaopvoeding . “We bieden ze gepast pedagogisch materiaal aan, zodat ze met hun leerlingen in gesprek kunnen gaan. Bovendien geven de vrijwilligers na afloop van de vorming een brochure aan de leerkrachten met alle beschikbare tools om zich in bepaalde aspecten van online veiligheid verder te verdiepen.”, zegt Ambre Deprez, training manager bij Child Focus.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht