Industry Wire

Geplaatst door ViaTim

Topdrukte verwacht bij afhandeling van pakketten. ViaTim biedt oplossing voor verzenders, ontvangers én de buurt

De laatste twee maanden van het jaar zijn traditioneel de drukste maanden voor pakketbezorgers. Dit jaar zal dat niet anders zijn. Zo’n 600.000 pakketten worden dagelijks verzonden en moeten door bezorgers worden afgeleverd. Of worden opgehaald (retouren) of opnieuw worden afgeleverd (eerder niet thuis).

De woonwijken met de af en aan rijdende bestelbussen zijn een vertrouwd beeld. Gemiddeld 13 bussen per dag in iedere straat. Dat aantal per dag zal alleen maar toenemen. Post NL heeft inmiddels bekend gemaakt dat zij geen 2de poging tot aflevering meer doet. Niet thuis, dan moet de consument het pakket zelf ergens centraal ophalen. Daar is de consument niet blij mee. Pakketten liggen bij consumenten gevoelig. Zo staat met een score van 27% in de ergernis top10 op nr. 1, de bezorger die niet binnen het afgesproken tijdslot komt. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1032 volwassenen.

Gemeenten zoeken naar oplossingen om de wijken te ontlasten. Nu al is 34% van de fijnstof in de wijk afkomstig van de pakketbussen. Meerdere gemeenten hebben bij ViaTim aangeklopt om kennis op te doen over de nieuwe manier van bezorgen.
ViaTim is een jong bedrijf dat de problematiek van de pakketten al in een vroeg stadium onderkende. Zij werkt inmiddels aan een structurele oplossing. Michiel Nieuwkerk CEO ViaTim ziet de vraag en verandering in de markt: ‘De logistieke markt moet met oplossingen komen om het enorme aanbod van pakketten soepel te verwerken. We zien nu al hoe ook webshops en consumenten met ideeën komen om het probleem het hoofd te bieden.’

De vlucht van de aantallen pakketten komt voort uit het online aankopen van artikelen door bedrijven en consumenten. Iedereen verwacht dat het online winkelen de komende jaren alleen maar zal groeien. Er moet dus iets gebeuren.

Volgens Nieuwkerk is fijnmazigheid het sleutelwoord is. Hij voegt daarbij de daad bij het woord: ‘Met ViaTim bouwen wij een netwerk van buurtpunten waar de bezorger(s) altijd in één keer hun pakketten kwijt kunnen. Een mini-hub zou je kunnen zeggen. Zo’n buurtpunt is een particulier die die het leuk vindt om tegen een vergoeding pakketten aan te nemen voor buurtgenoten. De geadresseerde krijgt direct van het ViaTim Punt een digitaal bericht dat het pakket is aangekomen. Het pakket wordt vervolgens op een afgesproken tijd lopend of op de fiets bezorgd of de geadresseerde haalt het zelf even op.’

De buurtpunten van ViaTim zijn ook in de avond beschikbaar, het pakket komt altijd dezelfde dag bij de ontvanger. ‘Niet thuis’ bestaat dus niet voor ViaTim en ook voor retouren zijn de punten open. Een onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft aangetoond dat het inschakelen van een ViaTim-buurtpunt de CO2 uitstoot in de wijk met 74% verlaagt. Inmiddels zijn er al vele honderden ViaTim punten in Nederland en aan een verdere uitrol wordt dagelijks gewerkt. Grote vervoerders zoals DHL werken graag met het netwerk van ViaTim. Gemiddeld worden bij één stop maar liefst 6 pakketten afgeleverd. Tel uit je winst voor tijd, kosten en vermindering uitstoot.
Het is één van de voorbeelden waarop staatssecretaris Stientje van Veldhoven begin deze maand nog doelde in een interview met Thuiswinkel.org. In haar pleidooi om de overvolle straten te ontlasten door een goede stadslogistiek en efficiënt vervoer, verwijst ze naar oplossingen die zorgen dat aflevering in één keer lukt. Een vast adres in je straat, bij mensen die zich aanmelden om pakjes in ontvangst te nemen tegen een kleine betaling. ‘Een heel sympathiek initiatief en goed voor de buurt’.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht