Industry Wire

Geplaatst door VIRTUE

Virtue en Carlings lanceren eerste ‘augmented reality T-shirt’ ter wereld

Carlings is de eerste fashion retailer ter wereld die gebruikmaakt van Instagrams nieuwste Target Tracking Augmented Reality. Met ‘The Last Statement T-shirt’ kan een enkel, fysiek T-Shirt verschillende geanimeerde politieke statements vertonen. Zie hier: https://youtu.be/gVsTcVL8_ks

Scandinavische moderetailer Carlings en VIRTUE, het creatieve bureau van VICE, gaan opnieuw een samenwerking aan na het wereldwijde en prijswinnende succes van de lancering van ‘s werelds eerste digitale kleding collectie. VIRTUE en Carlings slaan opnieuw de handen ineen om de impact van fast fashion op het klimaat te verminderen met de lancering van ‘The Last Statement T-shirt’. Samen hebben zij het traditionele T-shirt opnieuw uitgevonden voor het digitale tijdperk. Daarmee creëren zij het ultieme social media statement piece, waardoor alle toekomstige statement T-shirts overbodig worden.

Mode is altijd al een manier geweest om een statement te maken. Met The Last Statement T-shirt, hebben Carlings en VIRTUE een klassiek onderdeel van rebellerende jeugd (namelijk het statement T-Shirt) opnieuw uitgevonden, voor het digitale tijdperk. Wanneer The Last Statement T-shirt wordt gefotografeerd door de Instagram filter en gedeeld wordt op social media, kunnen gebruikers via hun telefoon, digitaal het T-shirt veranderen. Iedere dag kan hetzelfde T-shirt een nieuw statement en ontwerp weergeven, om een boodschap te onderbouwen, zonder ooit nog een ander shirt te hoeven kopen.

“Een statement shirt is een mooie manier om de boodschap van mensen zonder echte stem naar buiten te brengen. Vandaag de dag kan men dankzij social media deze boodschap verduizendvoudigen. Maar social media dragen ook bij aan het eenmalig aanschaffen van een (statement) shirt. Daarom hebben wij uitgezocht hoe de digitale impact van een enkel t-shirt verlengd kan worden” – Roy Mikalsen, CEO van Carlings.”

Hoe het T-shirt werkt

Het T-shirt heeft een grafisch logo dat is ontworpen als tracking punt voor smartphones. Door gebruik te maken van dezelfde trackingtechnologie als de gezichtsfilters van Instagram, kunnen mensen digitaal nieuwe ontwerpen op het T-Shirt weergeven via hun telefoons. De Target Tracking Augmented Reality technologie van Instagram kon voorheen alleen op gezichten toegepast worden en is sinds kort ook toepasbaar op andere gebieden.

Omdat Carlings wereldwijd de eerste fashion retailer ooit is die gebruikmaakt van deze technologie, kunnen consumenten nu kiezen uit een selectie ontwerpen die continu worden vernieuwd om in te spelen op dagelijks nieuws en relevante onderwerpen. Het T-Shirt kan dagelijks een nieuw statement en ontwerp weergeven en daarmee een boodschap uitdragen op Instagram – zonder ooit nog een ander fysiek t-shirt te hoeven kopen.

Zie hier hoe het werkt: https://www.youtube.com/watch?v=a3TQzgyIk1o&feature=youtu.be

Morten Grubak, Executive Creative Director, VIRTUE Northern Europe voegt toe: “Technologie verandert snel en wordt vaak alleen maar ingezet omdat het nieuw is. Hierbij wordt in veel gevallen niet overwogen hoe het ingezet kan worden ten goede van grotere kwesties in de wereld. Samenwerken met Carlings gaf ons de kans om te laten zien hoe de nieuwe Instagram technologie ingezet kan worden, om bewustzijn rondom belangrijke thema’s te verspreiden en tegelijkertijd de invloed van mode op het klimaat te verminderen. Daarnaast willen we de perceptie die men heeft met betrekking tot filters veranderen. We willen laten zien dat filters een waardevol hulpmiddel kunnen zijn dat mensen kan informeren en een stem kan geven. Op deze manier kunnen we creativiteit aanmoedigen en de perceptie van wat mogelijk is tussen mode en technologie veranderen.”

The Last Statement T-shirt is een leidend voorbeeld van hoe digital augmentation de modewereld van morgen vorm zal geven, omdat ontwerpers niet langer gebonden zijn aan de fysieke constructie van een kledingstuk. Ondanks de hoeveelheid nieuwe mogelijkheden voor consumenten zullen ontwerpers misschien moeten wennen aan een wereld waarin zij niet langer het laatste woord hebben over hun ontwerpen.

The Last Statement T-Shirt ligt vanaf 6 december 8.00CET op de digitale planken van www.carlings.com en kost €39,90 (waarvan €10,- van iedere aankoop wordt gedoneerd aan Wateraid). De eerste lichting van dit project zal 4 ontwerpen bevatten, waarna er in midden januari 16 nieuwe zullen worden toegevoegd. Daarna zal de collectie consequent worden aangevuld.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht